ÅRETS JULEPRODUKTER: Siste arbeidsuke før jul er lageret til Aass Bryggeri i ferd med å tømmes for årets julebrus og juleøl, fortellansvarlig ved Aass er produktBryggeri, Leif Eliassen. Marianne Jonassen

Aass vil toppe fjoråret

Skrevet av Marianne M. Jonassen
19.12.2019 15:30

Årets juleøl fra Aass Bryggeri er i ferd med å tømmes i butikkhyllene. Noe som klinger godt i ørene hos produktansvarlig ved landets eldste bryggeri.

–I fjor havnet vi på en solid andreplass på salgslisten, kun slått av Ringnes med om lag fem tusen liter. I år har vi ambisjon om å bli landets mest solgte med våre 700.000 liter produserte juleøl, bekrefter Leif Eliassen, produktansvarlig ved Aass Bryggeri.

Så godt som tomt

På lageret til Aass Bryggeri er det kun noen få paller igjen med juleøl da årets produksjon allerede er kjørt ut til grossister og fordelt ut i de om lag 3.500 dagligvarehandel butikkene i Norge.

–Juleølet har vært signaturproduktet til Aass Bryggeri siden tidlig på 1900-tallet og om vi vil slå 2018 omsetningen har vi ikke den endelige fasiten på før i januar. Men slik det ser ut nå, så kan det virke som at vi kommer til å toppe fjorårets salgstall, sier Eliassen.

Mye av salgsjobben ble unnagjort tidligere i høst. Nå er ledelsen i ferd med å planlegge neste års produksjon.

–Kapasiteten er så å si sprengt slik situasjonen er nå. Så neste års produksjon av juleøl står høyt opp på agendaen vår, sier produktansvarlig og forteller at det er planer om å utvide tankkapasiteten før neste jul.

–Vi har søknad liggende inne hos kommunen, bekrefter Eliassen.

Levende produkt

Selv om oppskriften er den samme, varierer likevel smaksbildet fra år til år.

–Øl er et levende produkt og håndverk i større grad enn det folk flest tror. Avlinger og masken er aldri 100 prosent likt hvert år, så det er alltid litt variasjon i smaksbildet, forklarer Eliassen.

Ifølge produktansvarlig er Drammensbryggeriet opptatt av miljøet når de lager sine produkter.

[annonse]
–Vi har som mål om å få ned antall liter vann vi bruker når vi produserer vårt øl. Og foreløpig ligger vi i overkant av tre liter vann per ferdig liter av produktet, men målet er å kutte enda mer i bruken av vann, sier han og forteller at bryggeriet er den bedriften i Drammen som bruker mest vann etter Drammen sykehus.

Større konkurranse 

Konkurransen om å få de beste terningkastene har hardnet til de siste par tiårene, ifølge Leif Eliassen.

–På 1990-tallet var det kanskje fem til seks bryggerier. Nå har antallet vokst til et par hundre som hver sender inn sine produkter inn til smakstesting. Vi etterstreber å levere kvalitet på vårt juleøl og har gjort det jevnt bra de siste årene i juleøltestene, opplyser han.

Etter 2018 har Aass Bryggeri gjort flere grep for å nå ut til dagligvare handel i hele Norge.

–Vi vil alltid være utfordreren på markedet og vi vil alltid være den som slår nedenifra og opp, sier Eliassen og forteller at samtlige av de 105 ansatte i Aass Bryggeri har bidratt i denne prosessen.

–Ingenting kommer gratis og samtlige har stått på for å markedsføre våre sesongprodukter, sier han og berømmer alle mann til pumpene prinsippet.  

[email protected]