Salgssjef Camilla Haakonsen (f.v.), økonomi-kontroller og innkjøpsansvarlig Gunn Eva Karlsen, daglig leder Lars-Tore Hogsnes, designer Katja Berger og logistikk og IT-ansvarlig Svein Åge Jacobsen er stammen i det nyetablerte selskapet A&C Oslo, som eies 100 prosent av Dalema Drift AS. KNUT ANDERS ANDERSEN

Arts & Craft skinner videre

Skrevet av Marianne M. Jonassen
08.11.2019 18:30

Parallelt med konkursavviklingen av smykkemerket Arts & Craft i Lier har etableringen av A&C Oslo skjedd i ekspressfart.

De siste årene gikk Arts & Crafts i minus og i vår ble det kjent at det ikke lenge var mulig å drive selskapet videre. Det ble begjært oppbud. I mars 2019 fikk selskapet i oppdrag av DNB med å realisere verdiene på varene for å få inn mest mulig til kreditorene denne sommeren. Parallelt med konkurssalget har selskapet laget en ny forretningsmodell – og ved inngangen til august ble avtalen med ny eier inngått. I september var de i gang.

– Grunnen til at vi kom så fort på beina er at vi har ansatte som er superdedikerte i jobben. Allerede før oppbudsbegjæringen gjorde gründerne Birgit Løitegaard og Franz Titulaer alt de kunne for å unngå nedleggelse. Alle var enige i at det ville være galskap å ikke prøve. Løsningen er på ingen måte lettvint. Konkursboet blir realisert i regi av DNB, mens A&C Oslo er et selskap som starter opp med nye kolleksjoner og varer, sier selskapets daglige leder Lars-Tore Hogsnes.

Solide 
A&C Oslo eies 100 prosent av Dalema Drift AS, med eierinteresser innenfor en rekke merkevarer – etablert av Dag Leo Martinsen fra Bryne. Bakgrunnen for at Hogsnes kom i kontakt med Dalema Drift AS var at selskapet eier en interiørkjede som i sin tid var kunde av tidligere Arts & Craft.

– Årsaken til at de tidligere aksjonærene ikke lenger er med på eiersiden, er i hovedsak at det er viktig for de nye eierne å ha full kontroll over selskapet, sier daglig leder i A&C Oslo, Lars-Tore Hogsnes.

Hogsnes har stor tro på det nyetablerte smykkeselskapet – som forøvrig holder til i de tidligere lokalene til Arts & Crafts på Liertoppen.

– Vi er veldig fornøyde med Dalema Drift AS som eier. Det er et solid selskap med offensive planer. Det gir oss nødvendig handlefrihet, forteller han.

September 2019 var oppstartsmåneden for A&C Oslo. Birgit Løitegaard er en av seks tidligere ansatte som ble med videre i det nye selskapet. Hun jobber med produktutvikling og design.

–De første kolleksjonene har kommet fra Kina. Vi leverte de første varene til våre kunder i slutten av september, sier Hogsnes.

Det beste
De tidligere eierne Birgit Løitegaard og Franz Titulaer utviklet i sin tid Arts & Crafts konseptet. På det meste ble de designede smykkene eksportert til 20 land, samt i 24 egne konseptbutikker i Norge frem til begynnelsen på 2000-tallet. I tillegg foregikk forhandlersalg i Norge frem til våren 2019. I det nye selskapet A&C Oslo baseres konseptet på det beste fra Arts & Crafts.

– Vi fortsetter videre med designkolleksjoner og vil heve kvaliteten på varene i forhold til plattering. Vi går over til gullplattering fremfor bronseplattering, sier Hogsnes.

De siste ukene har det blitt jobbet på spreng med å kontakte tidligere kunder og forhandlere.

– I første omgang er målet å bygge videre på våre norske forhandlere innen mote- og interiørbutikker, destinasjoner, parfymerier, gullsmeder og varehus, forteller Hogsnes.

Eksport til syv land utenfor Norge går fortløpende, med Russland og Kina som de største markedene. To land som A&C Oslo selges som eksklusivt norsk designmerke. Også kalt Norwegian Brand.

– Mye av handelen i Russland og Kina foregår via nettet, forklarer Hogsnes og tillegger at selskapet har et samarbeidsselskap i hvert av de syv landene – som igjen har ansvaret for videresalget.

Idealer   
Hogsnes mener det nå er en åpning for A&C Oslo å ta tilbake posisjonen i smykkemarkedet.

– A&C Oslo designer smykker for helt alminnelige, sporty, aktive og moteinteresserte damer, sier han og forteller at selskapet har det norske og skandinaviske kvinneidealet i tankene når nye smykker designes.

– Målgruppen er kvinner med utdannelse og i jobb – og som har en mann fordi de vil, og ikke fordi de må. De har også ofte en hektisk hverdag og har kanskje ikke har tid til å orientere seg i motebildet. Og når de kjøper smykker fra A&C Oslo skal de være trygge på at de får de noe som er kult og som er laget på bærekraftige verdier, summerer Hogsnes.

Verdiene i bærekraften er bygget på samme lest som Arts & Crafts. Hvor målet er å være miljøvennlig og at det ikke skal brukes deler fra truede dyrearter.

– Målet er at smykkene skal selges i lekre innpakninger som er miljøvennlige, samtidig som vi skal redusere bruken av plast.

Arts & Crafts har tidligere designet et isbjørnkjede, hvor inntektene ble delt med Verdens Naturfond (WWF). A&C Oslo skal fortsette på dette sporet og har allerede inngått en samarbeidsavtale med Veien Ut, en norsk organisasjon som hjelper personer tilbake til et rusfritt liv.

– Inntektene fra armbåndene som skal selges via nettet deles med Veien Ut, sier Lars-Tore Hogsnes.
[email protected]