Hjem Arkiv Askjems halvveis til hundre

Askjems halvveis til hundre

GOD PLASS: Odd Askjem (t.v.) og ansvarlig for bobilhotellet Roar Uthus er spente foran åpningen av det enorme anlegget. FOTO: Bente Wemundstad

– Vi slår på stortromma og gir bort en bobil til en verdi av 700.000 kroner! Alle som har handlet hos oss er med i trekningen den 18. desember, sier Odd Askjem, daglig leder.
– Det er gode odds – 1 til 600. Folk som har lest om konkurransen spør ofte hva man skal med to bobiler, men man kan jo selvsagt selge den ene man ikke trenger. Det er 6-700.000 kroner rett i lomma!

Askjems har markert 50-årsjubileet i april og mai med langåpent og gratis pølser hver dag. Gratis pølser har blitt et varemerke for dem, siden de arrangerer pølsefest en gang i måneden.

– Det er ikke bare for å være hyggelig, vi fører statistikk ved antall pølser spist, smiler Odd.

– Vi regner tre pølser per person, og dermed kan vil telle hvor mange som er innom butikken på en pølsedag.

Bobilhotell

Askjems har til en hver tid 150 bobiler og campingvogner utstilt inne, både nye og brukte. Disse er fordelt på hele 6700 kvadratmeter. I tillegg har de verksted og kanskje verdens eneste bobilhotell.

– Vi ser jo at folk flytter fra eneboligen sin og til leilighet i sentrum. Da har man som regel ikke parkeringsplass til bobil, og det måtte vi gjøre noe med. Ideen om bobilhotell kom til meg en natt. Jeg tenkte på dekkhotell og hva med å legge opp til bobilhotell på samme måte?

Askjems fikk kjøpt nabotomta som var jordbruksareal. De fikk godkjent bygninger til lagring.

Fullt

– Jeg er flink til å søke råd, og jeg fikk råd om å bygge det høyt nok til trailere dersom bobilmarkedet sviktet. Og det så lenge ut til at det sviktet. Jeg tok et år før bygging og prøvde å selge kontrakter, men fikk bare 27.

Nå er hotellet fullt. Det vil si tre fjerde deler av helårsparken er full. For å få plass på helårsparkering må man være kunde hos Askjems

– Vi har noen plasser tilgjengelig om noe spesielt kommer på. På vinterlagring har vi ventelister, selv om vi har kjøpt et bygg til.

Det fungerer slik at man kjører privatbilen sin inn, parkerer den, og kjører ut med bobilen. Når man kommer tilbake igjen, er det tømmestasjon utenfor. Når den står parkert, kan man få utført service og vedlikehold på bobilen.

VIP lounge

Odd Askjem og hans 42 ansatte omsatte for 335 millioner i fjor, og regner med en liten nedgang i år. –Det er væravhengig. I fjor, med den sommeren vi hadde da, var det mange som kjøpte bobil. I år er folk litt mer tilbakeholdne, og vi forventer ikke det samme resultatet i år, sier Odd Askjem.
– Vi har hele tiden kundefokus. Hva kan vi gjøre for at kundene våre kan bli mer fornøyde? Vi har gjort en rekke tiltak, som å lage en VIP-lounge der de kan slappe av mens bobilen fikses. Her får de tilgang til drikke, en burger dersom ventetiden blir lang, tv og arbeidsstasjoner for pc. En liten hageplass har vi også laget.

– Vi har også laget pickup points rundt på Østlandet for de kundene som bor et stykke unna. Om du bor i for eksempel Sarpsborg, og bilen trenger verksted, kan du sette den på pickup point, og der vil en pensjonist hente den, kjøre den til vårt verksted og tilbake igjen når den er ferdig. Vi ønsker å gjøre det lett for kunder på hele Østlandet, sier han.

Dameklær og svarere

Det startet i 1969 som et agentur for dameklær og telefonsvarere. Kjell Erik Askjem registrerte firmaet som Askjems Agentur 30. mai 1969. En dag var han på en messe, og ble fasinert av nyheten Combi-Camp. Det er en tilhenger med telt på, og denne fikk han agenturet på for Østlandet.

Dagens daglige leder, sønnen Odd Askjem, ble født i 1968, og fra han var stor nok, hadde han sommerjobb med å montere combicampene.

Det avanserte fort fra Combi-Camp til i tillegg å ha campingvogner, og det ble plassmangel i lokalene som var en gammel BP-stasjon. Askjems flyttet da til Them gård i 1973.

Støvsugerselger

– Jeg bygde min egen karriere som selger før jeg begynte her, sier Odd Askjem.

Som eneste mann i søskenflokken på fem lå det litt i kortene at han var den som skulle inn i firmaet.

– Jeg startet et firma som solgte støvsugere på døra til folk. Det blir man en god selger av. Så ble min far syk i 1992, og min onkel gikk inn som leder. I 1994 sluttet salgssjefen, og jeg fikk tilbud om å overta. Det passet bra, for jeg giftet meg det året, og ville tilbringe mer tid hjemme. Som støvsugerselger reiste jeg fem dager i uken, sier Odd Askjem.
– I 2002 ble onkelen syk, og jeg gikk inn i rollen som både salgssjef og daglig leder. Fra 2003 ble jeg offisielt daglig leder. Da hadde jeg på forhånd blitt enige med min far og mine søstre om at jeg kjøpte 51 prosent av aksjene i selskapet til markedspris.

Askjems har hatt en voldsom vekst de siste årene, men daglig leder har fortsatt et realistisk syn på markedet.

– For et par år siden var mye færre enheter på finn.no, men i år er det mange. Det kan bety mindre salg for oss, da konkurransen blir tøffere.

For tiden har han brukte bobiler fra 199.000 og oppover, mens hovedsegmentet er nye biler i prisklassen rett under en million.

Selv har han solgt sin egen bobil, og når barna blir store, skal han og kona kjøpe drømmebobilen

red@byavisadrammen.no