Hjem Nyheter Båt til besvær – en skamplett for byen

Båt til besvær – en skamplett for byen

– Båten har ligget fortøyd ved Tangenkaia i over et år. Nå har den bare blitt flytta noen meter og står delvis på grunn og er en skamplett for havna og byen, mener en oppbrakt Grundstrøm. Den gamle turistbåten ligger med kraftig slagside ved enden av kaia, og alt tyder på at farkosten har sett sine beste dager for lenge siden.

Turistbåt til Oscarsborg 

Forargelsens skip har en broket fortid også, og som navnet forteller, har «Kaholmen» vært tilknyttet Oscarsborg Festning. Den 60 fot store båten ble bygd i 1973 og var i mange år i bruk som turistbåt til nettopp festningsanlegget midt i Oslofjorden. Etter konkurs og nye eiere sank båten for tre år siden også ved Sætre Marina i daværende Hurum kommune. 

Fjern skampletten!

– Får vi stormflo eller sterk strøm i elva grunnet kraftig vårflom, kan båten synke for godt. Da er det sterke krefter i sving. Nei, her kreves handling. Fjern denne skampletten i innseilinga til Drammen så raskt som mulig, sier Grundstrøm.

Det er bare tauverket som sørger for at Kaholmen fremdeles er flytende. Foto: Tom Helgesen

Han har mange drammensere med seg i nettopp det kravet, blant annet fra båtforeningene i området. Da Byavisa er ved Tangenkaia, kommer en annen kar innom. Han er klar i sin tale: – Få dette vraket vekk så fort som råd! 

Ikke havnas ansvar 

Byavisa henvender seg etterpå til den naturlige part i slike saker, Drammen havn.

– Vi eier ikke Tangenkaia, sier Morten Hansen fra Drammen havn. – Båten er derfor ikke vårt ansvar, men Drammen kommunes, forteller han. Det er selskapet Tangenkaia Utvikling (også kommunalt eid) som disponerer kaia, men det er Drammen Eiendom som står som eier. 

Sukker tungt

Eiendomsforvalter Kathrine Andresen i Drammen Eiendom sukker tungt i telefonrøret da Byavisa nevner «Kaholmen». – Vi er like interessert i å få fjernet denne båten som alle andre drammensere, sier hun. – Men dette er ingen enkel sak, for det er en prosess med mange formaliteter. Vi er i kontakt med eiere sporadisk via advokat, forteller Andresen. 

– Når kan folk slippe dette synet i innseilinga til byen, tror du? 

– Veldig vanskelig å svare på. Egentlig så fort det lar seg gjøre formelt og praktisk. Her er det mye jus inne i bildet så det er viktig at kommunen ikke gjør noen feil. Brannvesenet har lagt ut lenser, så vi mener det ikke er noen reell forurensningsfare slik som vi ser det nå. Det holdes også jevnlig tilsyn med båten, sier eiendomsforvalteren. 

Båten veier mange tonn, så det blir uansett ingen enkel eller billig affære å få «Kaholmen» opp på land. Ja, kostnadene vil nok beløpe seg til titusener av kroner for å få fraktet den store båten til et avfallsanlegg også, sier Andresen.

[email protected]