Hjem Annet Bilentusiast med sans for det spesielle

Bilentusiast med sans for det spesielle

Jeg startet veldig ung med det her, rundt 18-årsalderen. Jeg så et bilde av en Jaguar E-Type og tenkte det var noe av det flotteste jeg har sett, forteller 52-åringen som nå har kunnet realisere guttedrømmen opptil flere ganger. Han lever etter mottoet «Ett liv, mange biler», og rullerer på merkverdige og iøynefallende kjøretøy. Alle bilene han eier er til salgs, og så fort én går ut kommer gjerne en ny – eller veldig gammel – bil inn igjen. 

Daglig bruk
Eivinn har vært innom de fleste bilmerker av edlere klasse i sin veteranbilkarriere. Mercedes, Jaguar, Alfa Romeo og Fiat har alle hatt plass i garasjen. Men han har egentlig en forkjærlighet for gamle engelske biler, og søker mest etter dem nå. Han liker det litt tilfeldige i designprosessen derfra, og at produksjonen var litt somlete og tradisjonell fremfor effektiv. Der italienerne leide inn designere for å få de stiligste karosseri kunne britene heller bare finne en kar i fabrikken som hadde tid til overs og be han ta seg av tegningene. Ellers er det bare moroa i det, i tillegg til det rent estetiske som driver bilentusiasten til å handle veteraner i fleng. 

– Det er morsomt og noe mange liker. Også er det litt kunstindustri det her også. Det var en æra med helt andre linjer, og tanker om aerodynamikk, enn det er i dag, forklarer han. 

Bilene står heller ikke og støver bort i oppbevaring. Eivinn tar dem ut så ofte han kan, så lenge været er bra. De er tross alt kabrioleter alle sammen. 

– Det er daglige biler når jeg har mulighet. Man kan like gjerne kjøre til butikken med disse som med en vanlig bil, sier han. Eivinn er ikke så opptatt av mekking og oppussing, så han kjøper biler som er klare til bruk. Det har blitt noen kjøp av restaureringsobjekter som bare ble stående ubrukt, og det fristet ikke til gjentagelse. Men han er fascinert av det enkle i mekanikken, og at det ikke er noe krimskrams. 

– Litt av det tiltrekkende er at det er så analogt. Det er ikke noe servobrems eller styring. Du sitter omtrent på bakken og alt er helt enkelt, utdyper han. 

PÅL-HENRIK HAGEN

Nyproduksjon
Bilene han viser fram til Byavisa er litt unntaket fra hva han vanligvis kjører. Han er mest opptatt av originale eldre biler, men ingen av disse er det. Han har en Austin-Healey 100-4 fra 1956, men den er pusset opp med blant annet V8’er og ny drivlinje. Den britiske sportsbilen ble reparert av en lokal bilekspert – Ole Jørgen Ree-Lindstad – som mottok bilen som en haug med deler og bygget den opp etter egne spesifikasjoner. Ved siden av står en Morgan 3-wheeler fra 2012. Modellen er originalt fra rundt 1910, men denne utgaven er en nyproduksjon fra et bilfirma i California som har inngått et samarbeid med Morgan. Den litt merkelige løsningen med tre hjul var et resultat av avgifter i England i mellomkrigstiden. Det var nemlig mye mindre avgifter for tre-hjulinger framfor fire, og dermed kunne de utkonkurrere tradisjonelle biler på pris. De var også populære blant piloter, og Eivinn har pyntet opp sin Morgan med flydekorasjoner som matcher datidens. Den siste rariteten er en Noun Electric Nosmoke Flower Power NS-1. Den er en fransk nyutgivelse av en Mini-Moke, som opprinnelig var en prototype på en Jeep men som ble populær som strandbil i varme strøk. Nosmoken er elektrisk og når opptil 70 km/t. 

Eivinn er tilbakeholden med å snakke om hva herlighetene koster.  

– En gentleman snakker aldri om pris, sier han med et lurt glis. 

– Men disse er ikke blant de dyreste i det hele tatt, fortsetter han. Alle sammen ligger ute til salgs, for de som måtte han noen hundretusenlapper til overs og vil cruise gatene med noe helt spesielt.  

[email protected]