Privat

Bli sterk og sunn!

Skrevet av Lise Wollberg Vestli
27.09.2020 12:00 - OPPDATERT 27.09.2020 20:42

Det er på tide å slå et slag for styrketrening nok en gang. Ikke av estetiske grunner, men for å ta vare på kroppen på en god måte. Myten om at om denne treningsformen kun gjøres for utseendets skyld holder heldigvis på å bli borte, men det er uansett er nødvendig å minne om hvor viktig det er for oss å være så sterke som mulig – så lenge som mulig!

For ordens skyld presiserer jeg at det er de færreste av oss som ender opp med for mye muskler. Det skal hyppig og tung trening til, og det er ikke for alle. Det er også greit å være realistisk. Vi får ikke six-pack og stramme armer kun etter noen få uker. Det er krever en innsats både med kosthold og trening, men med et strukturert opplegg så får vi imidlertid veldig fine resultater.

Vår livsstil er dessverre preget av mye stillesitting og det er svært ødeleggende for vår fysikk. Fra vi er 25 år og videre i livet så svinner muskelmassen sakte, men sikkert, og det er vel ikke et ukjent fenomen at vi etter hvert får mer og mer fett på kroppen dersom vi ikke kompenserer for dette. For mye fett er absolutt ikke sunt for oss, så grep må tas.

Det er ikke mange årene siden at organisert trening var helt unødvendig fordi hverdagens gjøremål ga mer enn nok bevegelse og utfordringer. I dag er det de færreste av oss som fysisk sliter og strever, og da må vi løfte, trekke, dytte og presse for eksempel egnede vekter for å kompensere dette. Dersom vi ikke gir oss selv fysiske utfordringer blir muskelmassen stadig redusert, og det er en dårlig plan for en fremtidig god livskvalitet. Vi er nødt til å være sterke i kroppen for å orke å holde oss oppreiste, og ikke minst til å kunne være selvstendige så lenge som mulig.

Heldigvis er det stadig et økt fokus på viktigheten av styrketrening. Helsedirektoratet gir anbefalinger til voksne og eldre om å prioritere øvelser som gir økt muskelstyrke i de store muskelgruppene to eller flere ganger i uken, fordi det knyttes store positive gevinster til dette som går på helse og funksjon. 

Styrketrening behøver ikke være så vanskelig, og det kan gjøres på treningssenter, ute, hjemme – nær sagt overalt. Poenget er bare at treningen gjøres regelmessig og at den fysiske utfordringen er stor nok. Vi må slite litt for å bli sterkere. 

Tips til øvelser er det lett å finne, men de fleste vil ha god nytte av veiledning slik at tiden som går med til trening blir så effektiv som mulig. Mange blir overrasket over at smerter og ubehag blir betydelig redusert som følge av riktig trening, og styrketrening er også skadeforebyggende. Etter hvert som vi blir eldre er også kroppsstyrke helt nødvendig ved for eksempel fall. Er du ikke sterk nok så klarer du ikke å komme deg opp på egenhånd, og det kan utløse mange ugreie situasjoner. For voksne kvinner er styrketrening av stor betydning for vi har så stor nytte av å være sterke gjennom og etter overgangsalder.

Noe av det mest oppløftende er at resultater av styrketrening kommer uansett alder og kjønn. Selv i høy alder gir treningsformen ofte mirakuløse resultater som betyr så uendelig mye for den enkelte. Oppfordringen er derfor helt klar – start jobben for en sterkere kropp, men sørg for at du får hjelp hvis du er usikker på hva som er bra for deg.

God trening!

Lise Wollberg Vestli
Er daglig leder på Drammen EasyLife Senter

[annonse]

Les mer om:

Lev med Lise