– Nok er nok, sier bussjåfør Roar Hennum fra Drammen. Foto: Hina Aslam

Bussjåfør Roar - streiken handler om et løftebrudd

Skrevet av Hina Aslam
25.09.2020 07:20 - OPPDATERT 25.09.2020 16:12

Roar Hennum fra Drammen er en av de bussjåførene som streiker i Drammen. – Dette handler bare ikke om lønn, men et løftebrudd som stammer fra 2007, sier han.

En bussjåfør, en bussjåfør det er en mann med godt humør, er en sang som mange har sunget i barnehagen. Slik kan du virkelig beskrive bussjåfør fra Drammen, Roar Hennum. 

Det verste han har vært bort i sitt lange yrkesliv som bussjåfør er da frontinngangen på bussen ble stengt i følge av koronapandemien. 

– Er du utadvendt og glad i folk så er dette yrket for deg, forteller Hennum. 

Det er første gang han er med på streik siden han begynte i denne bransjen i 1982, den gangen som ekstrahjelp. 

– Det er mye frustrasjon blant bussjåfører, forteller han. 

På søndag gikk 3800 bussjåfører i Oslo og Viken ut i streik.

Striden med arbeidsgiverne står hovedsakelig om tre punkter. Disse tre punktene er:

1. Lønn

Bussbransjeavtalen ble inngått i 2007. Avtalen gikk ut på at lønnsnivået til bussjåførene skulle nærme seg industriarbeiderlønn. Siden da har det skjedd lite samtidig som forskjellen på lønnsnivået mellom bussjåfører og industriarbeidere har økt.

[annonse]
– Dette er et løftebrudd, og det er her noe av frustrasjonen ligger. Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden, sier han. 

3800 bussjåfører et tatt ut i streik. Foto: Drammen Arbeiderparti

2. Arbeider i 12 timer 

Det andre punktet er at sjåførene har tvungen fri mellom morgen- og ettermiddagsskiftene. Siden det er færre som reiser på denne tiden av døgnet.

– Det vil si at vi har noen ”fri” timer i mellom, men hva skal man få brukt de to timene til? Selv om jeg liker dette, så er det mange av kollegene mine som er misfornøyd med denne ordningen, forteller han.

Slik blir en arbeidsdag opptil nesten 12 timer.

3. Sikkerhetssjekk på fritiden

Det tredje punktet går på sikkerhet. På starten av skiftene skal alle bussjåfører utføre en sikkerhetssjekk som går ut på å sjekke lys, bremser og at bussen er ren.

– Vi får dessverre ikke tid til å utføre denne sjekken før vi må kjøre for ikke å bli forsinket. Det er mange som kommer tidligere på jobb for å få utført sjekken, sier han. 

– De har hatt 13 år på å oppfylle kravene i Bussbransjeavtalen, nok er nok, sier Hennum.

Han har ikke store forventninger på hva som kommer ut av denne streiken, men det han håper på er en bindende avtale om at de skal nå målet som var satt opp i 2007 om å få lik lønn som industriarbeidere, sier han. 

Må hjelpe

Ap-politiker Masud Gharahkhani har engasjert seg bussjåførenes kamp.

– Jeg støtter bussjåførene. I Norge skal vi ha den sosialdemokratiske samfunnsmodellen. Vi kompromisser ikke på sikkerhet, lønn og arbeidsvilkår. Derfor besøkte jeg fagforbundet og Fellesforbundets medlemmer for å gi min støtte i deres kamp, sier Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Masud Gharahkhani. 

For han handler det om kampen mot økte forskjeller i samfunnet.

Her ser du Ap-politiker Masud Gharakhani med Ove Andreas Solberg som er leder for yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Viken. Foto: Drammen Arbeiderparti 

– Bussjåførene har fått redusert kjøpekraft de siste fem årene. Prisene i Norge har økt raskere enn sjåførenes lønninger. Dette handler om kampen mot økte forskjeller i vårt samfunn. Som sosialdemokrat mener jeg moderasjon må komme på toppen og blant den økonomiske eliten, ikke blant arbeidsfolk som jobber på gulvet, sier Gharahkhani. 

– Vi kan ikke ha det slik at bussjåførene jobber for å holde hjulene i gang, men sliter med å holde hjulene i familieøkonomi. Og det er helt utrulig at de må bruke av egen fritid på sikkerhetssjekk som er helt nødvendig. Sånn kan vi ikke ha det i Norge, sier Gharahkhani.

[email protected] 

 

[annonse]

Les mer om:

Busstreiken Roar Hennum