Fra søndag kan bussene i Drammen bli stående dersom meklingen for bussjåførene ikke fører fram. Foto: Terje Prestårhus

Stor fare for busstreik fra søndag - vil lamme Drammen

Skrevet av RED
15.09.2020 12:22 - OPPDATERT 20.09.2020 09:46

I dag starter mekling for bussjåførene. Blir ikke det ingen løsning i helgen tas nesten 4.000 sjåfører uti streik. Drammen er av kommunene som rammes hardt. Streikefaren er større enn på lenge, sier forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet, Linda Jæger.

- Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler Jæger.

- Vi håper å få Riksmeklers hjelp til å finne en løsning, men dersom arbeidsgiverne ikke kommer oss i møte, er streik det eneste lovlige virkemidlet vi har. Vi er villige til å sette makt bak kravene. Streikeviljen er stor blant våre medlemmer, fortsetter Jæger.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger mener streikefaren er større enn på lenge. Foto: Kåre Sponberg

Potensiale på 12.000 sjåfører

Fire forbund forhandler sammen på avtalen. Slik fordeler det første streikeuttaket seg: 
Ca 1.900 busssjåfører fra Yrkestrafikkforbundet
Ca 1.100 busssjåfører fra Fellesforbundet
Ca 600 bussjåfører fra Jernbaneforbundet
Ca 200 bussjåfører fra Fagforbundet

Blir det streik tas bussjåførene i Drammen og omegn, Oslo og Viken ut i streik fra arbeidstidens start søndag 20. september. 

Det var torsdag 3. september bussforhandlingene ble brutt. 

Må innfri avtale

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet, Linda Jæger, er oppgitt over at NHO Transport og Spekter ikke var villig til å inngå reelle forhandlinger. Dette førte til brudd i forhandlingene.

- Vår motpart kom til forhandlingsbordet uten noen intensjon om å komme oss i møte. Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler Jæger.

Lønn og sikkerhet

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

[annonse]
- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Gjennomsnittsalderen på en norsk bussjåfør er godt over 50 år, og mange sjåfører har allerede oversteget normal pensjonsalder. Samtidig viser NHO Transport sine tall at det er behov for over 1.000 nye bussjåfører hvert år fremover. Dette målet er man langt unna å oppfylle.

Yrkestrafikkforbundet krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter. YTF krever også at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å påse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, sier Jæger.

Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge og vil ta ut 1888 bussjåfører i Oslo og Viken. YTF forhandler sammen med Fellesforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet med NHO Transport og Spekter som motpart.

[email protected]

Les mer om:

Busstreik Linda Jæger