Hjem Nyheter Butikker føler presset – tror konkurrentene jukser

Butikker føler presset – tror konkurrentene jukser

I 2010 feide Black Friday-bølgen inn over den norske handelsstanden. Men ikke alle representanter for butikkene er like begeistret over shoppingfenomenet, som startet for alvor i helgen med Black Week.

I en ny butikkundersøkelse, som Opinion har utført for Prisjakt.no, blant 133 nettbutikker i Norge, Sverige og Finland, svarer fire av 10 representanter for disse nettbutikkene at de er lei av Black Friday, fordi det medfører mye mas og ekstraarbeid.

Enda flere – 55 prosent – oppgir at de føler seg presset til å være med på Black Friday-kjøret, fordi ”alle andre gjør det”.

Like mange (55 prosent) sier de ville valgt å gå motstrøms – slik Ikea gjorde med ”Den store strammedagen i 2017” – dersom de kunne.

– Mange, spesielt de som jobber med de mindre butikkene, opplever nok et stort press på marginene denne uken, samtidig som kampen om oppmerksomhet koster ekstra markedskroner og mye merarbeid og slitasje. Mange har verken råd eller lyst til å være med, men tør ikke å gå motstrøms, sier daglig leder for Prisjakt i Norge, Are Vittersø.