Spesialsykepleiere Marit Grepperud Moen og Heidi Kleven (stående), samt koordinator Randi Klemetsen på Lærings- og mestringssentret forteller at Forebyggende helseteam med Lyst på livet ønsker å bygge bro mellom det man vet er gode vaner og det man virkelig gjør. Samt å være aktiv og påvirke egen situasjon og helse. BIRGITTE SIMENSEN BERG

Byens eldre får Lyst på livet

Skrevet av BIRGITTE SIMENSEN BERG
07.11.2019 22:25

Lyst på livet-samlinger arrangeres over hele landet, og i Drammen er det femte gang Forebyggende helseteam for eldre, i samarbeid med Lærings- og mestringssenteret, inviterer byens eldre til å delta.

På samlingene er gruppene faste slik at deltakerne blir godt kjent med hverandre. På seks samlinger skal deltakerne gjennom temaene naturlig aldring, sikkerhet og trygghet, fysisk aktivitet, mat og drikke, sosialt nettverk, trygghet og medisiner.

Lyst på livet handler om å fremme egen helse og livskvalitet ved å bevisstgjøre seg vaner og mønstre i hverdagen. Dessuten er det viktig å bygge bro mellom det man vet er gode vaner og det man virkelig gjør, samt stimulere til refleksjon over eget liv. «Livshjulet» skal til å utvikle nye og gode vaner.

Helse bygges hele livet

På den første samlingen innledet spesialsykepleier Heidi Kleven fra Forebyggende helseteam om naturlig aldring som starter allerede i slutten av 20-åra, sa Kleven. 

– Indrestyrt aldring, såkalt primær aldring, ligger i genene, og den får vi ikke gjort noe med. Sekundær aldring derimot kan vi styre selv ved å spise og drikke sunt, samt trimme nok. Reaksjonshastighet og muskelkraft svekkes, men det kan trenes. Man kan lære noe hele livet, og mestringsstrategier og handlingsmønstre kan gjøre hverdagen lettere.

De fleste eldre er friske, er fulle av ressurser og har mye å bidra med, understreker Kleven, og legger til at med alderen skjer det forandringer med det kroppslige, det mentale og det sosiale.

Deltakerne Tove Aarsnes Baune og Jan Nyrønning håper og tror at Lyst på livet vil øke bevisstheten om egen livsstil for å øke livskvaliteten. Foto: Birgitte Simensen Berg

En eldre kropp blir lettere, tørrere, sprøere, lavere og fetere, og man får redusert reservekapasiteten, slik at man blir mer utsatt for sykdom og det tar lengre tid å bli frisk. Én dag i senga resulterer i at det tar to uker å komme seg på samme muskelnivå igjen.

Framtidsplanlegging uansett alder

Heidi Kleven forteller videre hva som skjer når man blir eldre:

– Huden er ikke lenger så elastisk. Syn og hørsel svekkes, man trenger mer lys og lyse toner svekkes først. Berøringssanser i håndflatene og under beina svekkes. Likevektsorganet i indre øret svekkes og resulterer i dårligere balanse.

Alle vil leve lenge, men ingen vil bli gamle. Det er viktig å ha en plan for framtida uansett alder. Man kan få nye venner, samtidig som man tar vare på de gamle vennene. Livets gang fører til utgang av roller, inngang i nye roller og endring av etablerte roller. Så det er viktig å hente fram ressursene i seg selv og i folk rundt seg for å skape et meningsfylt liv.

Nytt og nyttig

Tove Aarsnes Baune (78) og Jan Nyrønning (80) er to av deltakerne på Lyst på livet, som varer fram til 23. mars neste år.

– Kona hadde bestemt seg for å delta, så jeg hang meg på. Håper jeg får høre noe nytt, som jeg vil ha nytte av. Få en bekreftelse på hva jeg tror og vet er riktig, sier Jan Nyrønning, som understreker at hans mål er å holde seg like sprek. Som kulestøter var han sterk og tung, nå ønsker han å bli sterk og slank.

Hver samling har hyggelige og nyttige samtaler rundt bordet med en kafévert som ordstyrer.  Foto: Birgitte Simensen Berg

– Jeg var deltaker i fjor, så i år skal jeg være ei av fire gruppeledere, såkalt kafévert, rundt samtalebordet som vi har på hver samling. Etter å ha deltatt på Lyst på livet er jeg blitt mer bevisst på levesettet mitt, alt fra kosthold, trening og sosial omgang. Livshjulets fokuspunkter er både strukturerte og nyttige, mener Tove Aarsnes Baune.

– Lyst på livet er et helsefremmede tilbud til byens eldre, hvor målet er at hver og en skal ta vare på egen helse. Å gjøre folk mer bevisste, skape oppmerksomhet og ansvarliggjøring på hva de selv kan gjøre for å holde seg friske fysisk og mentalt, sier Randi Klemetsen, koordinator på Lærings- og mestringssenteret.

Spesialsykepleier Marit Grepperud Moen legger til at det er viktig å skape sosiale nettverk og opprettholde egen funksjonsevne, både mentalt og fysisk. Ja, leve hele livet til det beste for seg selv og andre.

[email protected]

 

Les mer om:

helse og livsstil