Hjem Nyheter Den store kollisjonsuka

Den store kollisjonsuka

Tre dager fra uke 51 havner blant de fire verste kollisjonsdagene i desember i fjor. Det viser tall fra Finans Norge. Så ofte krasjet vi:

20. desember: 1614 ulykker
21. desember: 1595 ulykker
19. desember: 1572 ulykker
Regningen til norske forsikringsselskap var over 30 millioner kroner hver av de tre dagene.

– Tallene er spinnville. Det smalt for nesten 100 millioner på tre dager, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

– Hos oss var 21. desember den verste dagen. Frende opplevde en økning i antallet henvendelser på 65 prosent sett opp mot snittet for julemåneden, forteller han.

Mange bulker små…
For mange er desemberkalenderen helt full. Hektiske dager med avslutninger, julebord, konserter og gaveinnkjøp påvirker stressnivået hos bilistene.

– Sammen med mørke dager, varierende vær og småglatte veier er det oppskriften på småbulking, sier fagsjefen.

I en undersøkelse Frende har fått utført sier 1 av 3 at de har stressbulket.

– Parkeringsplasser er klassikeren. Folk har dårlig tid inn eller ut og så smeller det. Du kommer ikke spesielt fort videre hvis du må skrive ut skademelding. Ta deg heller fem ekstra sekunder og få skikkelig oversikt, sier Roger Ytre-Hauge.

Husk å skrape 
Fagsjefen minner også om at du må skrape rutene skikkelig for eventuell is og snø før du kjører.

– Hvis du ikke gjør det kan du skape farlige situasjoner. Og hvis politiet tar deg blir det bot på 2600 kroner hvis du har skrapt for lite, sier Ytre-Hauge.

Hovedregelen er at «vindusviskerfeltet» på frontruten og sidevinduene foran må være fri for is og snø.

Når er det tryggest? 
Med bakgrunn i fjoråret var det tryggest å legge ut på veien 1. juledag, lille nyttårsaften og 16. desember.

– Romjula og nyttårsdagene ser vi en betydelig nedgang i pågangen fra bilister som har vært uheldige. Da har folk senket skuldrene og tilbringer juledagene med sine nære, sier Frendes bilekspert.

Byttedagen 3. juledag brytes imidlertid stillheten.

– Da er det ut på veiene, inn i parkeringshus og mye bulking, sier Roger Ytre-Hauge.