Hjem Nyheter Drammenserne brenner av 64 millioner i kveld

Drammenserne brenner av 64 millioner i kveld

Det er YouGov, som har foretatt undersøkelse på vegne av Danske Bank, som har kommet opp med dette tallet. Folk har svart på hvor mye penger de regner med å bruke 31. desember. Deretter er resultatene brutt ned på alt fra kjønn og alder, via utdannelse og inntekt, til sivilstand og yrkesstatus. Ja, til og med hvilke sosiale medier de bruker er tatt med som en parameter. Og geografi så klart, som vi ser nærmere på her.

TALLFEST: Pressesjef i Danske Bank Norge, Øystein Schmidt, viser til en undersøkelse som forteller at det skal brukes over syv milliarder kroner på mat, drikke, fyrverkeri, reiser og annet på årets siste dag. (Pressefoto)

 

Forskjeller i Norge

I gjennomsnitt bruker hver nordmann 1.344 kroner på nyttårsaften, viser tabellene. 

– Det er til dels store forskjeller mellom landsdelene, forteller pressesjef i Danske Bank Norge, Øystein Schmidt.

Han understreker at tallenes klare tale viser at personer i sentrale deler av Østlandet bruker mest (Oslo/Akershus), med 1.563 kroner.  Vestlendingene følger hakk i hæl. Øvrige deler av Østlandet, som her i Drammen, bruker minst, da man er «helt nede» i 918 kroner per person her. 

918 kroner pr person

Det er viktig å gjøre det klart at tallene for Drammen kommune dermed er en prognose, basert på tallene for Buskerud. 

Her skal vi altså bruke 918 kroner per person, om spådommen fra Danske Bank slår til. Det betyr en samlet sum på 63.736.000 kroner i Drammen.

– Vi vet fra årets store undersøkelse er at menn bruker mer enn kvinner. Det er 1699 kroner mot 1019 kroner, forteller Schmidt. 

Aldergruppene 30-49 år trekker opp snittet, og seks prosent trekker frem fyrverkeri som det de skal bruke mest på. I gruppen 30-39 år sier hele 15 prosent at det er fyrverkeri de skal bruke mest penger på. 

– Men det er mat og drikke folk bruker mest på, med hele 63 prosent av pengene, understreker han. 

– Vestlandet virker mest gira på krutt og futt, og der trekker ni prosent frem dette som det skal bruke mest på, forteller Schmidt.

Sosiale medier

Noe annet som utmerker seg i undersøkelsen, er at hvilke sosiale medier du bruker, kan avsløre hvor mye penger du bruker på årets siste dag.

Det er brukere av Reddit og LinkedIn som skal bruke mest penger på nyttårsfeiringen, ifølge undersøkelsen.

Helt sist på denne listen finner man brukere av Snapchat og Facebook.

– Men her er det verdt å merke seg at dette like gjerne kan ha en sammenheng med kjønn og alder. Reddit er mer utbredt blant menn. Og LinkedIn har en eldre brukergruppe enn Facebook, forklarer Schmidt.

[email protected]