Du spiser vanlig, men går opp i vekt

Skrevet av Geir Arneberg
05.11.2019 15:15

Jeg snakker med veldig mange mennesker om overvektproblematikk både på jobb og privat. Det er et tema som opptar og engasjerer oss, samtidig som de aller fleste har egenerfaring med temaet.

Det er utallige meninger, oppfatninger og myter som florerer, og slett ikke alle er like korrekte. Blant annet er det mange som hele tiden hevder at det bare er å trene seg slankere. Men, de færreste orker å røre seg tilstrekkelig mye for å kompensere for et for høyt energiinntak, derfor må vi fokusere på kostholdet.

Det er nettopp gjennom begrensning av mat at vi går ned i vekt, og metodene er mange. Så er det tiden etter vekttapet – hva skjer da? Svært mange opplever at denne perioden er mer krevende enn forventet, og grunnene til dette er flere. Det tar flere år før kroppen aksepterer sin nye vekt. Den vil gjerne ha tilbake de deilige kiloene, og for å virkelig gjøre det vanskelig så blir vi mer sultne og vi forbrenner mindre.

Det er nå de virkelige problemene starter. Samtidig som kroppen jobber for å komme tilbake til «matchvekt», vil nesten alle som har gått ned i vekt, litt etter litt, innføre de gamle vanene som i utgangspunktet var skyld i overvekten. Da går det som det må - vekten går raskt oppover. Ingen er spart for denne konsekvensen, og ingen blir vektstabile uten at man fortsetter med å ha restriksjoner i matveien.

Nettopp dette fører til mange fortvilte sukk, for alle ønsker å spise «normalt». Det er her vi nå må bremse opp – hva er normalt? Jeg får gjerne til svar at det er når man kan spise uten å tenke på konsekvensene hele tiden, og kunne «unne» seg litt uten at kiloene sniker seg på. I realiteten vet vi at det tilsynelatende «normale» er å spise det en liker og har lyst på til enhver tid. Porsjonene er store, og søtsaker og alkohol flere ganger i uken er ikke uvanlig. Forståelig nok er ikke dette veien til varig vekttap. Heldigvis finnes det noen gode råd som kan hjelpe:

1) Spis frokost
2) Legg inn tre hovedmåltider og et par mellommåltider
3) Kontroller porsjonsstørrelsene
4) Spis mer grønt
5) Vei deg jevnlig
6) Vær fysisk aktiv hver dag

Vi ser at det er veldig enkelt å spare på energiinntaket på dagtid, men desto vanskeligere å begrense seg fra middag og utover kvelden. Om vi spiser jevnt gjennom dagen så er vi ikke helt utsultede, og sjansen for at vi tar gode beslutninger er større. Det er fortsatt absolutt nødvendig med en viss disiplin, men rådene hjelper til i tider på døgnet der «viljemuskelen» er svak.

Mye sitter også i hodene våre, så det er lurt om vi tenker på hvorfor det er viktig å tviholde på den nye vekten. Det er ikke noe feil å like eget speilbilde, men det er enda viktigere på sikt å kjenne etter om det er noe som i det lange løp er viktigere.

Det å være sprek og sunn har for de aller fleste en høy verdi, så tenk godt på hva det betyr for akkurat deg. Da vil du kjenne at det tross alt er verdt å gjøre de anstrengelsene som du gjør. Lykke til!

LISE

Les mer om:

helse kosthold trening vekt