Nettsalget av skjønnhetsprodukter har skutt i været under koronakrisen. Og i kjøpetoppen ligger drammenserne.

Enorm vekst i nettsalg av sminke

Skrevet av RED
21.05.2020 18:10 - OPPDATERT 22.05.2020 12:58

Salget av skjønnhetsprodukter som sminke, hudkremer og parfyme har hatt en eksplosiv vekst på hele 63 prosent i løpet av koronaperioden. Det er innbyggerne i vår region som handler mest skjønnhet på nett.

Det er tallene fra en fersk statistikk fra betalingsleverandøren Klarna som viser veksten i skjønnhetsproduktene og baserer seg på tall fra mer enn 6000 norske nettbutikker.

– Mye tyder på at mer innetid i en periode preget av sosial distansering faktisk har gitt mange nordmenn mer lyst til å fikse seg og føle seg bedre. En vekst på 63 prosent er en ganske voldsom utvikling over en så kort periode som fra februar til april, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.

Asker og Drammen

Fylket hvor det handles mest skjønnhet og kosmetikk per innbygger er Viken. Her handlet de i april 13 prosent mer enn landsgjennomsnittet og hele 59 prosent mer enn fylket hvor det ble handlet minst innenfor kategorien, Troms og Finnmark.

Blant de 25 største kommunene i Norge er det Asker som er den kommunen hvor innbyggerne handlet mest skjønnhetsprodukter. De handlet hele 19 prosent mer enn landsgjennomsnittet gjorde i april. Deretter følger innbyggerne i Drammen.

Minst skjønnhetsprodukter blant de 25 største kommunene i landet ble det handlet i Tromsø. Tromsøværingene handlet faktisk hele 46 prosent mindre enn gjennomsnittsnordmannen gjorde. Bodø er en annen kommune som utmerker seg med lite kjøp av sminke og kosmetikk i april.

– Gjennomgående er det en klar trend at de er mer forfengelige og bruker mer sminke og andre skjønnhetsprodukter på Østlandet og i de store byene. Det som kanskje overrasker mest, er at de store byene nord i landet bruker så lite på nettshopping av sminke. Vanligvis er nordlendingene blant dem som handler mest på nett, sier Elvestad.

I hele syv av ti av de største kommunene i Norge, målt i antall innbyggere, er salget av sminke og kosmetikk høyere enn landsgjennomsnittet.

Medvirkende årsak

Koronatiltakene som ble innført i midten av mars har også påvirket nordmenns handlemønster på nett. Mens vi i tidligere handlet det meste av skjønnhetsproduktene våre på kveldstid, var det mest populære handletidspunktet i april mellom klokken 11 og 12 på dagen.

– Det kan naturligvis skyldes at mange nordmenn på hjemmekontor kjøpte mer sminke og kosmetikk for å føle seg bedre i en tid da frisører og skjønnhetssalonger var stengt. På hjemmekontoret er det kanskje også enklere å ta en tur innom nettbutikken i arbeidstiden enn om du er på kontoret, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.

[annonse]
Hele 93,5 prosent av kjøpene i kategorien sminke og skjønnhet er gjort av kvinner. Den største andelen av kjøpene blir også gjort av dem mellom 18 og 35 år.

[email protected] 

 

Les mer om:

Nettsalg sminke Klarna