UTEPLASS: Backstube har bord og benker utenfor lokalene på Bragernes torg som kundene kan benytte i sommerhalvåret, forteller daglig leder Martin Swieykowski. MARIANNE M. JONASSEN

Europeisk bakerisuksess på torget

Skrevet av Marianne M. Jonassen
13.08.2019 12:12 - OPPDATERT 24.10.2019 12:51

Martin Swieykowski (36) er på jobb hver dag fra klokken 05.30 for å klargjøre ferske bakervarer – med en smak av Europa – sammen med sine 12 ansatte på Backstube på Bragernes.

Etter 25 år i Argentina vendte bestefaren til svensk-argentinske Martin Swieykowski (36) hjem til Skandinavia. Dermed fikk også hans mor mulighet å til søke om svensk statsborgerskap. I Sverige utdannet 36-åringen seg til siviløkonom med fordypning i markedsføring og management.

Havnet i Norge

Etter utdannelsen – samt et tre måneder langt norsk sommerprosjekt for ti år siden – valgte han et trainee-tilbud ved Kragerø Resort Hotels. Derfra gikk veien videre til åpningen av spahotellet på Norefjell – og senere åpningen av «The Thief» på Tjuvholmen i Oslo. Han har også jobbet som bookingansvarlig ved et Comfort Hotel. Og med reisesegment og livsstil på digitale plattform ved Schibsted Mediehus.  Under et besøk på Oslo City sammen med kjæresten fikk han øynene opp for den tyske bakerikjeden Backstube for et par år siden.

–Jeg likte konseptet. Etterhvert oppdaget jeg at mine kolleger var innom Backstube på Tøyen for å kjøpe frokost eller lunsj. Det pirret min nysgjerrighet ytterligere. På vei til jobb i Oslo passerte jeg et ledig lokale på Bragernes torg og begynte å leke med tanken på at Backstube-konseptet også ville fungere i Drammen. Jeg tok kontakt med ledelsen i bakerikjeden, og seks måneder senere åpnet vi, forteller Martin Swieykowski.
I dag er han daglig leder ved Backstube Drammen.

(Saken fortsetter under bildet)

UTVALG: Hver dag stekes det opp bakevarer fra Europa som selges i butikken.

Overveldet 

Fire måneder etter åpningen 8. februar er Swieykowski overveldet over mottagelsen og antallet kunder som kommer innom i løpet av dagen for å kjøpe frokost, lunsj eller noe å ha med seg hjem etter endt arbeidsdag.

–I snitt har vi et sted mellom 400 og 500 kunder innom daglig, og mange av dem er faste. Vi setter stor pris på alle positive tilbakemeldingene vi får. Vi har ingen endelige regnskapstall å vise til, men det ser positivt ut.

[annonse]
Konsept

Konseptet til den tyske bakerikjeden er å treffe folk i farta.

–Bakervarene – med smaker hovedsakelig fra Tyskland og Frankrike – skal ikke koste for mye, forteller Swieykowski som aldri har hatt en åtte til fire jobb.

–Det er viktig å ta ansvar og se til at ting fungerer i oppstartsfasen. Gevinsten er suksessen i Drammen og alle positive tilbakemeldinger, sier han.

Dagen starter altså 05.30 på ukedagene og 07.00 i helgene med å steke bakevarer før butikken åpner dørene.

–De tolv ansatte med ulike stillingsprosenter har skiftordning i løpet av butikkens åpningstid, forklarer Swieykowski.

By i vekst

Martin Swieykowski har nå bodd i Drammen i fem år, og stortrives som drammenser.

– Drammen har en fin kombinasjon av natur og byliv, og kommer til å vokse seg enda større med årene, sier han og viser til en region i vekst.

–Det er høy andel etablering av foretak i regionen – og næringsparkene utvikler seg. I tillegg bygges det flere boliger. Drammen er derfor et godt alternativ til storbyen Oslo, mener Martin Swieykowski.

[email protected]