Hjem Nyheter Brakar får bedre karakter fra kundene

Brakar får bedre karakter fra kundene

Busspassasjer Patrick Runå (21) er fornøyd med busstilbudet, sørlig etter at de elektriske bussene kom.

Drammen har generelt et veldig godt busstilbud. Bussene går ofte og jeg har aldri hatt noe store problemer med å komme meg rundt i byen, forteller 21 åringen.
Han forteller også at han syns busstilbudet har blitt mye bedre nå enn det var før.

Engang så husker jeg at jeg måtte stå å vente på bussen i 20 minutter. Og da den endelig kom så kjørte den rett forbi meg, forteller Runå.

Han forteller at han synes tilbudet har blitt mye bedre nå som han kan sjekke på nettsiden til Brakar og se hvor forsinket bussen eventuelt er.

En annen fornøyd passasjer er Lorena Perez (25). Hun bruker buss hver dag og er kjempefornøyd med tilbudet til Brakar.

Jeg tar bussen veldig ofte spesielt nå i vinteren, forteller Perez.

Hun tar bussen hver dag til og fra norsk opplæring.

Men når vi skal hjem etter skolen, så skal alle ta bussen og da blir det litt fullt, forteller hun.

Bedre enn i fjor

Kundene gir Brakar bedre karakter i 2019 enn i 2018. Kundetilfredsheten øker fra 85 til 88 prosent.

Busspassasjerene ble spurt om å gi tilbakemelding på en rekke forhold, som tilfredshet med antall avganger, renhold, punktlighet, korrespondanse, kjørestil, service, plass om bord osv.

Vil bli bedre på punktlighet

Administrerende direktør Terje Sundfjord i Brakar forteller om utfordringer med punktlighet.

Vi vet vi har store utfordringer med punktlighet fordi vi sitter fast i kø sammen med alle biler på veien. Derfor jobber vi kontinuerlig for å synliggjøre viktigheten av at bussen skal komme raskt frem ovenfor kommuner, fylkeskommuner og andre veimyndigheter, forteller Sundfjord.

– Vi har stort fokus på at det vi leverer har mye å si for hverdagen til mange mennesker. Da må vi lære av kunden, sier Terje Sundfjord administrerende direktør i Brakar. Foto: Brakar

Brakar måler punktligheten på veien og den har økt fra 62 til 64 prosent siste år. Men målet er nå at 70 prosent av avgangene skal være innenfor en gitt punktlighet.

Ønsker litt bedre service

Aud Moss (56) tar buss en gang i uken fra Solbergelva til byen.

Jeg er stort sett veldig fornøyd med tilbudet. Jeg tar jo ikke bussen i rushtider, men jeg skulle ønske at det var litt bedre service på bussen, forteller hun.

Busspassasjer Aud Moss (56) er stort sett fornøyd med Brakar sin tilbud. Foto: Terje Prestårhus.

Hvordan ønsker du at servicen bør være? Ikke mer enn at man får en liten hei og et smil, sier hun.