Hjem Nyheter Fortsatt stor skepsis til å bestille reiser

Fortsatt stor skepsis til å bestille reiser

Det ble helt stille etter 13. mars hos han. I april og mai hadde han null kroner i omsetning.
Sammenlignet med hans omsetning i april i fjor som var 2,2 milloner så er det et tap på det samme beløpet.

Han fikk 38 000 kroner som støtte fra myndighetene.

– Når man så har over 2 millioner som går gjennom kontoen et år og neste år er det 38 000 så er jo ikke det noe og rope hurra for, sier Fossum.

Avventende interesse

Selv om regjeringen anbefaler alle nordmenn til å reise i Norge i sommerferien, mener Fossum at mange er fortsatt er skeptiske.

– Jeg hadde jo ganske mange Norgesturer som var klare for sesongen 2020
så de er jo fortsatt aktuelle, sier han. I tillegg til det har han nå satt opp noen turer ekstra for å tette litt hullene etter utenlandsturer som ikke blir noe av.

Det blir nok ikke noe ordentlig trykk i sommer, kanskje det løsner noe til høsten. Alle turene for lag, foreninger og skoler er  avlyst på våren. Og mange foreninger avlyser turer i august og september.

– Så det blir ikke mange mulighetene til å legge seg opp noen kroner før vinteren kommer igjen, sier han.

I tillegg til det får de ikke lov til å kjøre med fullt belegg så det reduserer jo også
inntjeningsmuligheten.

Tryggere å reise med buss

– Hos oss er det er ikke som hos frisørene som åpnet etter 6 uker så strømmet alle «bustehodene» inn døren. Vi har nok en lengre og mye tyngre kundemasse å flytte på før vi kommer igang igjen, sier han.

Selv om signalene er positive fra regjeringen så lurer han fortsatt på om de skal drive videre eller ikke drive.

Ifølge Fossum oppfordrer regjeringen folk til å reise i Norge, men samtidig sier de at man ikke skal reise flere sammen og det er samme som å si at bussreiser ikke er anbefalt.

Han mener at en organisert bussreise mener er tryggere en om alle reiser privat.

– Vi har passasjerlister med hvem som er med på turen. Vi bestiller mat og severdigheter på forhånd slik at stedene vi besøker er klar og venter på oss. Vi kan bruke bussens fartskriverdata og ser til en hver tid hvor vi var, når vi stoppet og hvor lenge. Vi stopper hvis det skulle bli behov ved en eventuell smittesporing, og vi sjekker inn hele gruppen slik at vi ikke får ansamlinger i hotellresepsjonen og dette gjør vi i bussen, sier han.

To ting spiller inn

Flere i bransjen har finansiert sine busser med lån eller lease.

– Har du leasing så får du dekket både renter og selve avdraget. Har du lån får du kun dekket rentene og ingen kompensasjon for avskrivninger, sier han.

I bussbransjen så leaser du som oftest bussen til null og kjøper den ut med et ekstra avdrag.

Så om du leaser eller låner så blir sluttresultatet det samme etter 5 år, og da er det urettferdig at man ikke får dekket avdragene på bussen når du låner.

– Det utgjør jo 50 000 kroner pr buss pr måned. Vi kan jo får avdragsutsettelse i banken, men du spiser jo 50 000 av egenkapitalen din hver eneste måned. Leaser du så styrker du jo egenkapitalen din hver måned, forteller han.

Den andre er det  pakkereiselovens paragraf 22 som sier at kunden kan avlyse hvis det er oppstått problemer på destinasjonen og kunden kan da avbestille uten gebyrer og arrangøren må tilbake.

Som regel må du da betale innen 14 dager, dette er utsatt til 3 måneder nå under korona krisen.

– Så dette er ingen dans på roser. Jeg håper å holde hode over vannet, og  tror ikke på mange lyspunkter før neste vår. Så en hver bestilling før den tid tar vi som et pluss, avslutter Fossum.

[email protected]