Marius Sørum har troa på at det blir mange salg av elbiler som denne Nissan Leaf også i månedene fremover.

Fortsatt tro på elbilmarkedet

Skrevet av Pål-Henrik Hagen
08.11.2019 15:00

Flere medier meldte denne uka at elbil-salget i Norge har gått svært trådt i oktober. Salgsansvarlig for Nissan hos Mobile Drammen Marius Sørum er likevel ikke veldig bekymret.

Nettavisen bruker ordet «kollaps» om elbilsalget, mens tek.no viser til at salget «stuper», etter at Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) slapp tall på bilsalget i oktober. Der kommer det fram at det ble registrert 3.742 elbiler i oktober, mot 6086 i september som var årets nest-beste måned for elbilen, og 759 færre enn i oktober i fjor. 

Utjevning i markedet
Marius Sørum hos Mobile Drammen har også sett et fall i salg av elbiler hos dem i oktober, men tror det er mange forhold i markedet som påvirker tallene. 

– Jeg tror nok at markedet generelt utjevner seg litt mer, og at den typiske fossilbil-kunden har begynt å handle bil igjen, forteller han. 

Han peker på at det har vært mye oppmerksomhet rundt elbilen de siste årene, både fra media og politikere, og at dette har bidratt til et «rush» til å kjøpe. De som var mest interessert i elbilen har nå muligens allerede fått den, og dermed kan salget bli noe utlignet fremover, tror han. 

Likevel vil det ikke bli noe dramatisk stopp i salget av elektriske kjøretøy, etter Sørums beregning. I 2019 har også elbiler stått for 80 prosent av salget på Nissan hos Mobile.

– Elbil-markedet er nok litt mettet, men ikke fullmettet. Vi vet at mange kunder skal ha elbil som sin neste bil når tiden er moden. Så det blir ikke det rushet, men mer at salget kommer jevnt over tid, sier han. Hos Mobile ser de at mange nå velger elbilen som bil nummer én, men at folk som for eksempel har hytte trenger en ekstrabil med flere egenskaper – som hengerfeste og firehjulsdrift. Dermed blir det gjerne én av hver i husstanden. 

Fordelene ikke nødvendigvis avgjørende 
Det har blitt spekulert i at fordeler som gratis parkering, gratis bompassering og kjøring i kollektivfelt, samt momsfritak, er avgjørende for at elbilsalget skal holdes ved like. Hos Mobile er det likevel ikke disse aspektene de fokuserer mest på. 

– Vi selger ikke hovedsaklig elbil på fordeler som parkering og bompenger. Det er de faste kostnadene, som drivstoff og service, som er den største besparelsen man bør fokusere på, forklarer Sørum, og viser til at en elbil er cirka ti kroner billigere per mil enn en fossilbil, samt at motorene krever mindre vedlikehold. I byer med veldig høye utgifter på bomringer kan likevel en gratis passering spare inn store beløp, og det vises også i at salget er størst i de største byene. Men det at Drammen har et høyt salg av elbiler kan vise at det ikke bare er den type besparelser som driver salget.

– Det er veldig mange her som ønsker å bruke elbil som en «normal» bil, uten å hente ut disse andre fordelene direkte, og da tenker vi i hovedsak på bompenger – som vi ikke har i Drammen i noen stor skala. Vi ser også at mange elbil-kunder sier det aldri blir fossilbil igjen. Så jeg tror nok elbil-markedet har kommet for å bli, blant annet på grunn av den høye komforten, at de er stillegående, og selvfølgelig de lave kostnadene, forteller Sørum. 
[email protected]