«FRÅ LANDSKAPET»: Gunnveig Aamodt Nerol stiller med tre bilder fra serien «Frå landskapet». Pål-Henrik Hagen

Fylkets «beste» utstilling

Skrevet av Pål-Henrik Hagen
08.11.2019 10:01 - OPPDATERT 08.11.2019 14:40

Til Buskerudkunstens største årlige begivenhet, Novemberutstillingen 13. november, er 33 av fylkets fremste kunstnere innen ulike teknikker samlet på Drammens museum.

– Utstillingen skal vise hele bredden av det som foregår på det visuelle i Buskerud. Vi har både tegning, grafikk, skulptur, foto og maleri – som alltid står sterkt her i fylket, forteller juryleder Yola Maria Tsolis.

Juryen består av styret i Buskerud Bildende Kunstnere, som har bedømt 316 arbeider fra 121 søkere. Av disse ble 33 kunstnere antatt med 39 kunstverk. Under utstillingen blir det delt ut pris for årets mest markante verk og årets debutant, som blir juryert av Norske Bildende Kunstneres nasjonale jury. 

MALERI: Til venstre henger Stojan Minevs «Oh My Love. The Prodigal Son, After Rembrandt». Til høyre er Anne Berglunds «Studie 3».  Foto: Pål-Henrik Hagen

Imponert over kvalitet 

Det er åpent for alle å søke om en plass i Novemberutstillingen, som innebærer et spenn både i hvor etablerte og erfarne kunstnerne er. Noe av sjarmen med disse utstillingene er at profesjonelle og amatører, debutanter og gjengangere, vises frem side om side. Første runde av juryeringen foregår digitalt, hvor de som kommer gjennom nåløyet sender inn arbeidene fysisk til andre runde. Jurylederen er imponert over kvaliteten på årets innsendelser. 

– Det har kommet veldig bra arbeider i år, fra meget dyktige kunstnere. Jeg er skikkelig fornøyd med årets bidrag, og med kurateringen vi har fått til, forteller hun, og legger til at selv om et verk er refusert så betyr det ikke at kvaliteten var dårlig. Juryen har jobbet med å sette sammen en severdig og godt sammensatt utstilling, som medfører at noen gode verk må kuttes til fordel for helheten. De kunne valgt å forsøke å vise frem mest mulig, men har fokusere smalere. 

– Vi vil at hvert verk skal få den plassen det fortjener. Med kurateringen skal vi få til en interessant utstilling, som yter hvert enkelt verk rettferdighet, sier Tsolis. 

SPRITTUSJ PÅ PAPP: Til venstre er Sten Are Sandbecks «Selvportrett. 2019» som nok vil skape debatt. Fotografiet i bakgrunnen er av Hilde Honerud som nylig stilte ut i Buskerud Kunstsenter.  Foto: Pål-Henrik Hagen

Sprittusj på papp

En av årets debutanter er Håkon Amundsen, som Byavisa skrev om tidligere i høst i forbindelse med kunst elva rundt. Han viste frem sine tegninger av klassikere med alien-motiv for første gang der, og er således et eksempel på at helt nyetablerte kunstnere kan få en plass i Novemberutstillingen. Av de mer etablerte finner vi fjorårets vinner av årets mest markante verk – Johan Anton Sandnes. Han stiller med maleriet «En Madonna for alle. Steintrappa i Eggedal». Av de mer iøynefallende verkene – og muligens ett som blir mest diskutert – er Sten Are Sandbecks «Selvportrett. 2019». Verket består av sprittusj på papp, teip og murstein, og viser en enkel strektegning av en overkropp og hode med to store bulende øyne på en pappeske. Verket kan fort fyre opp diskusjoner á la «fem-åringen-min-kunne-laget-det-der», men i beskrivelsen finner man henvisninger til psykoanalytikeren Jaques Marie Lacans ideer om subjektets mangel og identitet som en abstrakt fiksjon. Lacan er en teoretiker som de færreste forstår, så fem-åringen kunne i det minste ikke tenkt det der.  Kanskje kan denne skulpturen/tegningen bidra noe enkelt visuelt som klargjør en innfløkt og utilgjengelig idé, eller sette i gang debatter om kunstens forhold til idéer og teknikk.  

De som vil oppleve det selv må møte på åpningen onsdag 13. november klokka 19 i Lychepaviljongen i Drammens Museum. 

[email protected]