Janne Kristin og Kristoffer Haust setter Drammen på fashion-kartet. Geir Arneberg

Haust-jubileum i varm medgangsbris

Skrevet av Geir Arneberg
07.11.2019 07:00

Haust markerte sine første 20 leveår med jubileumskolleksjon og storstilt show på Latter i Oslo, midt i en tid med gode resultater, sterk satsing på bedriftens infrastruktur og mange nye, egne butikker.

Kristoffer Haust (58) med sin kone, kollega og designsjef Janne Kristin Haust (50) har opplevd både opp- og nedturer på sin 20-årige reise med Haust Collection. Paret som bor på Konnerud er virkelig med på å sette Drammen på det nasjonale og internasjonale fashion-kartet. År for år spiser de nye markeder, og neste år står en ny milepæl for fall: 100 millioner i omsetning.

Etter en tung periode fra 2010 til 2015 med underskudd og en derpå følgende omfattende snuoperasjon har bedriften gått bra og levert gode resultater de tre siste årene. 2018 endte med en omsetning for Norway Fashion Group AS (engros-virksomheten) på 38 millioner, opp ni millioner fra 2017, og et overskudd på seks millioner.

Forventer pluss
Shopnor, selskapet som organiserer retail-virksomheten, hadde en omsetning på 17,8 millioner og et underskudd på 2,6 millioner, etter en omfattende vekstperiode og mange butikketableringer. Kristoffer Haust sier at retail-underskuddet var ventet, og at han forventer pluss i år. Han budsjetterer med samlet omsetning for engros- og retail-virksomheten på rundt 86 millioner i 2019 – hvorav to millioner på nettsalg – med plussresultater. I 2020 regner han med å nå en ny milepæl med en samlet omsetning på over 100 millioner.

–Vi er i en bransje man må være tålmodig. Vi visste fra da vi startet at det tar flere tiår å bygge en merkevare. I dag kan jeg fastslå at strategien som ble lagt for 20 år siden med å bygge Haust som merkevare, var riktig. Jeg sa den gangen at det vil ta minst 20 år, og jeg kan vel si i dag at det sikkert tar ti år til. Det er god grunn til å takke vår bankforbindelse DNB for at de har hatt tålmodighet og tro på konseptet vårt gjennom alle disse årene. Banken har gitt oss tid, tillit og sett potensialet i Haust, hvilket betyr at vi har kunnet fokusere på overkommelig veksttempo uavhengig av konjunkturene i markedet, sier Kristoffer Haust.

Ny designer
Drammensfirmaet har lyktes på flere områder. Både med økt omsetning og bedre resultater, men også i form av økt kundetilhørighet. Antall faste kunder blir stadig flere, og merkenavnet Haust vokser i anseelse dag for dag. – Vi har en god kundeportefølje i Norge, i tillegg til en fin salgsøkning i Sverige og Danmark, sier Kristoffer Haust.

For å takle ny vekst og kontinuitet ansettes stadig flere dyktige medarbeidere.

– Nå må vi bygge videre for å få flere kunder – og opprettholde og forbedre den gode intern- og kostnadskontrollen. Dette for å øke dekningsbidraget og resultatene i årene fremover, sier Haust.

– I tillegg til en rekke nye butikker har vi lagt ned store ressurser i bedriftens infrastruktur for å forberede oss for fremtiden, og for å skape en bedre hverdag for våre ansatte. Blant annet med en omfattende oppgradering av datasystemet og vår B2B-løsning slik at vi til enhver tid har 100 prosent kontroll på lager og distribusjon. I nær fremtid skal vi bygge om hele hovedkontoret på Strømsø.

Totalkonsept
Det presenteres seks kolleksjoner i året. De har alltid et bredt spekter av yttertøy. Hver kolleksjon består av mellom 70 til 100 modeller.

- Vi har blitt store på hverdagskjoler og topper, og vi selger stadig mer sko og tilbehør som vesker, ørepynt og andre tilbehør. Det blir stadig viktigere å presentere et totalkonsept hvor kunden for en opplevelse i dagens butikk.

Han kommer stadig tilbake til den røde tråden i kolleksjonene, og av den egenartede H-logoen.

– Det er en viktig for merkevarebyggingen. Den røde tråden gjør at kundene kan gjenkjenne Haust-DNA-et på lang avstand, sier han.

Geir Arneberg

Jubilerte på Latter
Det ble en storstilt markering av 20 års-jubileet med 260 gjester på Latter i Oslo 13. august. Kunder og forretningsforbindelser fikk oppleve et motevisning og en kveld med internasjonale modeller, artister, show og god mat og drikke. Ustilt utenfor stod Tønsberg-jenta Marit Strømnes konkurransebåt, som Haust er med på å sponse.

Inne var det rigget opp en «Hollywood-scene», som utover kvelden bød på mange spennende innslag og overraskelser. Janne Haust hadde i forkant boltret seg i arkivene og laget en oppsiktsvekkende jubileumskolleksjon.

14 Haust-butikker
Haust har i dag 12 egne butikker og to som drives på franchisebasis. Haust-butikkene ligger i Oslo, Sandefjord, Larvik, Horten, Ski, Oasen/Bergen, Kristiansand, Arendal, Sarpsborg, Buskerud Storsenter, Grimstad, Stavanger, Holmen og Gulskogen/Drammen.
[email protected]