Hjem Nyheter Hjemlevering tar av – Meny Union Brygge ansatte 14 nye

Hjemlevering tar av – Meny Union Brygge ansatte 14 nye

Christine Viker Eriksen og Magnus Nordnes Vigdal ved Meny Union Brygge plukker varer som kunder har forhåndsbestilt og betalt i nettbutikken. Foto: Marianne M. Jonassen.

Meny Union Brygge har ansatt 14 nye personer i midlertidige stillinger i nettbutikken, samtidig som deltidsansatte har fått utvidet sin stilling etter at hjembestilling av varer eksploderte som følge av koronapandemien.

–Vi har også måtte gjøre om mye på logistikken på lageret for at nettbutikken skal få større lagerplass. Samtidig som vi har økt bestillingene våre, slik at vi har mulighet til å levere bedre til kundene våre, forteller butikksjef Erik Hofton ved Meny Union Brygge.

Tre skift

Ifølge butikksjefen jobber de ansatte døgnet rundt for å sikre at kundene får levert hjem varer på døra. –Nå jobber vi fra 02:00 natt til mandag til klokken 12:00 på lørdag. Det er tre skift hver dag, med fem på hvert skift, sier han, og forteller at han nå har to plukketraller i bestilling som skal leveres i løpet av et par uker.

–Når de er på plass vil vi øke plukk-kapasiteten med to plukkere per skift.

I tillegg til økning av hjemlevering av varer er det også merkbar økning i antall kunder som henter ferdigplukkede varer på hentepunktet ved Meny Union Brygge.

–Vi har begrenset kapasitet ved hentepunktet ettersom begrensningen vår nå ligger på plukk-kapasiteten. Både hjemlevering og hentepunkter har vært ganske fulle før levering, men vi begynner å komme àjour, forteller Hofoton.

Superhelter

Hovedsakelig består kundene hos Meny Union Brygge av studenter og bedrifter i nærområdet.

–Vi har opplevd en stor nedgang i fysisk butikk. Både i omsetning og antall kunder. Men vi merker samtidig at snitthandelen på dem som kommer er betydelig høyere, sier Hofton.

14 nye ansatte, samt omdisponering og økning i stillinger på nåværende ansatte er med på å møte etterspørselen for hjemlevering av varer.

–Mange ansatte er i permisjon fra andre bransjer. Og da spesielt fra bar og serveringsyrker. Hos oss har 14 fått midlertidige kontrakter slik at vi kan være fleksible i forhold til at de fort kan komme tilbake i sin opprinnelige jobb. Og for oss vil det også være naturlig at vi mister omsetning i nettbutikk når restauranter begynner å åpne igjen, sier han, og forteller om dedikerte ansatte som jobber døgnet rundt.

–Vi har vært veldig heldige med ansettelsene og fått inn helt suverene folk. I tillegg har de som jobber i nettbutikken vært suverene og stått på som superhelter. Ja, de går faktisk mellom 20.000 og 30.000 skritt på jobb hver dag.

Annerledes tid

Erik Hofton forteller at koronapandemien krever gode hygiene tiltak for å hindre smitte, noe som kan være krevende til tider.

–Jeg overtok butikken i desember i 2019, så jeg vil si at jeg har fått en pangstart som butikksjef med julerush og påfølgende koronakrise. Derfor er jeg utrolig glad for at jeg har så mange flinke ansatte som står på hver dag og gjør en viktig innsats for samfunnet. Og jeg føler endelig at butikkansatte får den anerkjennelsen de fortjener.

Så å si over natten måtte butikken hive seg rundt og gjøre om lager og rutiner.

–Jeg er takknemlig for den jobben jeg har. Og jeg setter pris på at jeg har fått positive problemstillinger og ikke negative. For det hadde vært kjipere å starte med nedbemanning. Noe som kunne vært en realitet dersom vi ikke hadde hatt nettbutikken, sier Hofton.

Butikksjef ved Meny Union Brygge Erik Hofton oppfordrer kunder om å sprite hendene før og etter at de har handlet i butikken som et smitteforebyggende tiltak. Foto: Marianne M. Jonassen.

Økt renhold

Av smitteverntiltak har renholdet økt fra en gang om dagen, til tre ganger om dagen på kontaktflater inne i butikken.

–Vi anbefaler at alle kunder bruker antibac som står utenfor inngangen. I tillegg henger det informasjonsplakater som det er viktig å sette seg inn i butikken. Og vi ansatte har vi t-skjorter som ber om kundene om å holde en meters avstand, for vår sikkerhet. I tillegg er det montert plexiglass i kassene, forklarer Erik Hofton, om det han beskriver som en annerledes tid.

[email protected]