Envato Elements

I disse koronatider - noen tips!

Skrevet av Lise Wollberg Vestli
22.03.2020 09:36 - OPPDATERT 22.03.2020 13:12

LEV MED LISE: Jeg hadde opprinnelig tenkt at denne spalten skulle være koronafri, men slik utviklingen raser i vei så blir det unaturlig om ikke dette er tema også her.

Det er en berettiget uro blant oss alle, men det virker som om de aller fleste holder hodet kaldt selv om vi forholder oss til realitetene. Derfor er det viktig å trekke frem hva vi kan gjøre for å beholde normaliteten i så stor grad som mulig, på tross av nødvendige tiltak som vi alle må bidra med.

Det er positivt når vi opplever at vi er med på å gjøre noe oppbyggende for oss selv, og nå er tiden inne til å prioritere kosthold. Sørge for at vi får i oss bra næring slik at vi støtter immunforsvaret vårt så godt som mulig. Dette er ikke tiden for harde kaloribegrensninger, og kvaliteten på det vi spiser er viktig. Det er også lurt å øke mengden med frukt og grønnsaker, og både helsekostbutikker og apotek har et bredt utvalg av for eksempel multivitamin. Og, bare for å presisere så er ikke dette et argument for at virus kan stoppes med ulike remedier, men intensjonen er å tydeliggjøre at vi jobber på parti med oss selv ved å spise riktig.

Lise Wollberg Vestli Er faglig leder på Drammen EasyLife Senter - Norges eneste treningssenter kun for vektreduksjon og livsstilsendring.

Selv om de fleste treningssentre og idrettslag har begrenset aktiviteten så trenger vi ikke å være fysisk passive av den grunn. Et av de tryggeste stedene vi kan være akkurat nå er jo ute, og i skogen møter vi ikke så mange. Det er mange steder temmelig snøfritt, men du kan bli overrasket av områder med snø og is så det er lurt å ta med brodder i lommen. Da får vi sårt tiltrengt aktivitet og vi nyter frisk luft samtidig. Hvis vi er så heldige at vi kan ta en tur i dagslys så er det positivt. Legg inn muligheten for å variere tempoet, benytt motbakker og det er ikke noe i veien for å ta noen knebøy underveis. Bare veier betyr også gode sykkelmuligheter selv om det er tidlig på året. Om du ikke liker å sykle for treningens skyld kan du bruke dette som en nyttig transportmåte.

Det er heller ikke vanskelig å få til noen øvelser på stuegulvet. Dette oppleves nok ikke alltid som en fullverdig treningsøkt, men alt er bedre enn å sitte i sofaen. Jeg synes det er vanskelig å presse meg på hjemmebane, men for en periode så gjør ikke det noe og etter at vi har gjort noen enkle øvelser så kommer godfølelsen uansett. Dessuten er det viktig å huske på at dette er en unntakstilstand som vi håper ikke blir langvarig. Om vi legger inn litt ekstra hverdagsaktivitet, en tur her og der sammen med litt bøy og tøy så blir det helt fint.

Vi skal passe ekstra på å spise sunt og røre oss for å møte utfordringene som er rundt oss. For de fleste av oss vil disse begrense seg til en generell bekymring, men det er uansett en svært alvorlig situasjon som vi må ta på det høyeste alvor. Derfor om du av en eller annen grunn er litt uggen og ute av form så hold deg hjemme. Absolutt ikke alt er korona, men vi trenger ikke mer smitte i omløp nå enn nødvendig.

Ta vare på dere selv!