Hjem Nyheter Ikke fall i «helgekos»-fella

Ikke fall i «helgekos»-fella

Mer hjemmetid gjør nå at vi potensielt har mer rom for å trene, men pass på fallgruvene, sier Mia Bergmann, nordisk sjef i ernæringsselskapet Herbalife Nutrition.

81 prosent av Vikens befolkningen mislykkes med å følge helsemyndighetenes råd om 30 minutters daglig aktivitet.

Ifølge en undersøkelse gjennomført av YouGov er det flere årsaker til at Viken-boere ikke får rørt på seg slik de selv ønsker. 37 prosent avlyser treningsøkter fordi de ikke orker, mens 31 prosent gjør det fordi de ikke har tid.

– At man ikke orker kan jo være på grunn av krevende jobber og familieforpliktelser, mens noen av oss kanskje bare er litt late. Men mange har i hvert fall fått mer tid etter klokken 16, sier Mia Bergmann, og legger til:

– Det er jo på kveldstid vi ikke har så mange alternativer lengre, da alt av fritidsaktiviteter og sosiale sammenkomster er satt på vent. Men det er likevel ikke gitt at vi nå trener, spiser sunt og blir i knallform. Det finnes nemlig to fallgruver, overoptimisme og konstant helgekos. 

Overambisiøse planer 

Det mangler ikke på tips og triks i mediene om hvordan man skal håndtere all tiden hjemme. Ikke bare rundt hjemmekontorløsninger, men også hvordan man skal aktivisere barn, få seg nye hobbyer og  ikke minst hvordan man kan trene for seg selv.

Ikke gå i januarfella igjen, sier Mia Bergmann i Herbalife Nutrition.

– Vi har nok med å få den nye hverdagen til å fungere, om vi ikke skal bli supermamma og superpappa opp i det hele. Sånne «tren med hele familien»-tips, med unger som ruller under deg mens du tar armbøyninger, blir for fjernt for de fleste av oss, sier Bergmann. 

Helgekos hele uken                                                                                                       

En annen fallgruve er at forskjellen mellom hverdager og helg blir mindre nå som vi er avskåret fra mange fritidsaktiviteter og underholdningstilbud. I undersøkelsen oppgir hele 41 prosent av Vikens befolkning at de spiser mer usunt i helgene enn i hverdagen.

– Det hjelper jo ikke om man begynner å trene hvis man samtidig tyr til usunn kos hver kveld. Selv om det er vanskelig, bør man nok beholde så mange «kjedelige» hverdager som mulig. Det er jo ofte er her de «skjulte» kaloriene ligger. I ost og kjeks, litt snacks eller et lite glass rødvin, forteller Bergmann. 

Fra sofagris til atlet? Nei.

Mia Bergmann mener at koronatiden er en anledning til å forbedre vanene du har i hverdagen, selv om alt er litt annerledes. Men hun oppfordrer til små grep om gangen, og understreker at dette kun dreier seg om de av oss som fortsatt er friske. 

– Når vi vet at 33 prosent av Vikens befolkning går under ti tusen skritt per dag og stort sett ikke får trent så mye som de ønsker, så blir det voldsomt om alle nå skal kjøpe seg tredemøller og innrede treningsstudio i kjeller og garasje, sier hun og legger til:

– Du kan bruke denne tiden til å bli litt flinkere til å trene de gangene du egentlig ikke orker. Er du en sofagris til vanlig, skal du være fornøyd med deg selv om du nå går fremfor å kjøre. Eller om du bestemmer deg for å gå kveldsturer, slik at du oppnår ti tusen skritt hver dag, ikke bare tre ganger i uken. På den måten vil du gradvis skape en sunnere og bedre hverdag for deg og dine, uten at du tillegger deg vaner som du aldri kommer til å kunne fortsette med når ting normaliseres igjen, avslutter Bergmann.

[email protected]