Innfører forbrukervennlig inkassoordning

Skrevet av RED
11.09.2020 09:40 - OPPDATERT 11.09.2020 12:39

1. oktober reduseres inkassosalærene betydelig. Dette kan gjøre det lettere for forbrukere og selskaper å komme seg «ut av knipa».

Mange forbrukere har i år mistet jobben sin og dermed deler av inntekten sin. Samtidig har mange bedrifter også mistet grunnlaget sitt for å drive videre, ettersom oppdragene og kundene uteblir.

Noen av disse har ikke klart å betjene alle sine utgifter, og fått en sak hos et inkassoselskap. Bransjen forventer en økning i inkassosaker under Covid19-krisen, ikke bare i år men også utover i hele 2021. 

For bedrifter som sliter i disse dager er det ekstra viktig å ha orden på ubetalte fakturaer slik at de får inn kravene sine og dermed bedret likviditeten sin. Dette kan inkassoselskapene hjelpe til med, på et tidlig stadium etter forfall.

Bransjene som sliter mest i disse dager er hotell og reiseliv, transport og idrett der mange mennesker naturlig samles uten anbefalt avstand. Båre næringen og ansatte i disse næringene blir rammet hardt.

Det positive for forbrukeren nå er at salærene blir lavere, og på inkassovarsler (altså før saken går til inkasso) legges det nå til kun 35 kroner. Vår oppfordring til alle som har fått et varsel eller en sak til inkasso: ta kontakt så hjelper vi deg gjennom denne utfordrende tiden.

[email protected]

 

Les mer om:

Inkasso