Tor Erik Freng Blichfeldt, kiropraktor ved Mjøndalen Kiropraktikk & Helse

Kiropraktorens seks juletips

Skrevet av red
28.11.2019 10:00 - OPPDATERT 05.12.2019 09:42

I julen forsterkes det fine i livet vårt, men det er også en tid hvor alt det vonde kan komme til overflaten. Jul er høytid for stress, hodepine, smerter i rygg og nakker, svimmelhet, skilsmisser, sykekøer på akutten, sukker og fett.

Vi går inn i kontrastenes tid, den mørkeste tiden i året der snøen så smått får sette seg og åpner opp for lek og moro. Vi nordmenn har lett for å ta ting litt seriøst – jul er tid for lek, sang, latter og å gi av seg selv. La derfor julelatteren få lov til å buldre gjennom rygg og nakke en gang iblant mens du kjenner på livets kontraster.
Her kommer noen enkle juletips fra Tor Erik Freng Blichfeldt, kiropraktor ved Mjøndalen Kiropraktikk & Helse

Kiropraktorens seks juletips:

  1. God holdning! Holdningen vår styrer stressresponsen og speiler vårt overskudd og våre tanker. Løft hodet litt - en stolt og ydmyk holdning er en vinnerkombinasjon inn mot jula. Vil du tillate deg noe mindre? Det er ikke bare rygg og nakke som nyter godt av en bevisst holdning.
  2. Gjør det enkelt! Vi gjør ting så komplisert og skal perfeksjonere alt til hodepinen og svimmelheten tar oss. Hva er det som egentlig er viktig? Man må ikke bake alle de syv kakeslagene.  Det går fint om det er noen flekker i taket. All julepynten må ikke på død og liv opp.
  3. Sunn matglede. Julebordene bugner over av fett, sukker og alkohol. Kan det være sunt og kos samtidig? Hva med å bytte ut sjokoladeskålen med fiken, dadler og frukt. Kan en spennende fruktsalat være ett alternativ til dessert. Hva med alle de sunne kakeoppskriftene hvor nøtter, dadler, kokos og honning er hovedingrediensene i stedet for sukker. Om tidsklemma tar deg om morgenen og det frister å hoppe over frokosten i dag også. Ta i det minste med deg noe frukt i lomma på vei ut. Stressorganene vil nok takke og bukke for etterlengtet påfyll i hverdagen.
  4. Dagslys og bevegelse. Kom deg ut og beveg deg på dagen. Frisk luft, lys og bevegelse er balsam for sjel og muskelspennninger inn mot juletida. Gå deg en liten tur i lunsjpausen, snøballkrig, aking – mulighetene er mange.
  5. Istedenfor å ta deg selv så høytidelig og alvorlig. Ha det litt gøy også. Slepp opp stramme ansiktsmuskler, kjevemuskler, brystmuskler og stive nakker. Når ble livet så seriøst? La leken ta over litt innimellom da vel.
  6. Jul er tid for å gi og å ta imot. Ikke nødvendigvis mer ting, men mer opplevelser. Hvem er det som trenger litt ekstra oppmerksomhet, kjærlig omtanke eller en hjelpende hånd inn mot jula. La oss lyse dem opp. Det er mye helse i å gi og dele. Helse for dem som tar imot, helse for dem som gir og kanskje helse for de rundt. Potensielt trippel helsevinn!
[email protected]