Hjem Nyheter Koronatid er medietid

Koronatid er medietid

En større andel har begynt å abonnere på en avis, tv-kanal eller strømmetjeneste i forbindelse med korona-krisen enn andelen som har sagt opp et abonnement. Det viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.

13 prosent har startet, eller vurderer å starte, minst ett medieabonnement i forbindelse med korona-utbruddet. Åtte prosent har startet et nytt abonnement på avis, tv eller strømmetjenester, mens sju prosent vurderer et nytt abonnement, viser Medietilsynets undersøkelse.

Videre viser tallene at ti prosent har sagt opp, eller vurderer å si opp, minst ett medieabonnement i forbindelse med korona-utbruddet. Fem prosent har sagt opp minst et abonnement, mens seks prosent vurderer oppsigelse.

– I en krisesituasjon har mediene en svært viktig rolle, både når det gjelder å formidle viktig informasjon, få fram ulike syn og stille kritiske spørsmål. Når vår undersøkelse viser at flere har startet enn sagt opp et medieabonnement i forbindelse med korona-krisen, underbygger det medienes betydning i en slik situasjon, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.  

Undersøkelsen er gjennomført av Kantar for Medietilsynet den første uken i april. 1375 personer svarte på undersøkelsen.

[email protected]