Hjem Nyheter Koronatid er oppussingstid – eventyrlig vekst i markedet

Koronatid er oppussingstid – eventyrlig vekst i markedet

11. april i fjor åpnet Obs Bygg i Mjøndalen. Drøyt ett år senere preges vi av koronatider. Endringene i folks levemønster er merkbar, der utenlandsturer skippes til fordel for ferie i Norge og investering i oppussing.

Daglig leder hos Obs Bygg på Orkidehøgda Vegard Hulbak vil ikke ut med omsetningstall, men vedgår at første driftsår har vært et eventyr. Budsjettene som ble satt er passert med solid margin.

– Spesielt etter koronapandemien satte inn har oppsvinget vært merkbart. Men det var bra før det også, sier han.

– Det er ingen spesielle byggevarer som utmerker seg, men det er umulig å ikke legge merke til køene i malingskranken vår, legger han til.

Thomas Sørum i maleavdelingen på Coop Obs Bygg blander liter på liter med maling hver dag. Her sammen med daglig leder Vegard Hulbak. Foto: Geir A. Arneberg

Gode tider i byggevarehandelen betyr også noe for sysselsettingen. Så også for Obs Bygg.

– Vi har måttet skaffe oss mer arbeidskapasitet for å håndtere kundene. Men det er viktig å påpeke at vi er en lavpriskjede der folk selv skal kunne håndtere produktene de skal kjøpe. Men vi forsøker selvsagt hjelpe etter beste evne, sier han. Med lave priser blir det også mange kunder og fort kø.

Foruten byggevarer har kjeden også kastet seg på sesongvarer som gressklippere, hageprodukter generelt, utemøbler samt blomster og busker.

– Denne delen av salget har også fungert svært godt. Vi får nesten ikke fylt opp fort nok, vedgår Hulbak, som tror handelen kommende pinsehelg vil nå nye høyder.

[email protected]