Hjem Nyheter Kreative fettere i Centralgaragen

Kreative fettere i Centralgaragen

|Nå har Hyundai Norge kastet seg på ideen til Hassel Software, og selskapet har innført nyvinningen hos mange Hyndai-forhandlere her i landet. Vigbjørn Hassel Vaage startet imidlertid sin yrkeskarriere med noe helt enn bilbransjen.

– Utdannelsen og arbeidsbakgrunnen min er fra hotelldrift i utlandet, blant annet i Sveits, Tyskland og Panama. Fram til 2014 var jeg operasjonsdirektør for en hotellgruppe i Thailand før jeg flyttet hjem til Norge for å hjelpe til i familieselskapet Centralgaragen. Jeg er nå styreleder i Hassel Holding AS, som er morselskapet både til Centralgaragen og Hassel Software, forteller den unge gründeren. 

privat

Kunne gjøres mer effektivt
– Men hvordan fikk du egentlig denne forretningsideen? 

– Min fetter Vemund og jeg jobbet sammen som bilforhandlere og hadde tydelige tanker om at ting kunne gjøres mer effektivt og annerledes med digitale virkemidler. Vemund er ekstremt kreativ, så ideen kom nok fra han, sier Vigbjørn med et smil. Dette har de to på helt eget initiativ utviklet helt fra bunnen av, men de har fått god hjelp av både Innovasjon Norge og Forskningsrådet underveis. 

– Vi har ikke minst også hatt en veldig god dialog og et godt samarbeid med Hyundai Norge som pilotkunde helt fra starten av, forteller han.

Centralgaragen er forhandler for blant annet Hyundai, så det nye «systemet» er derfor allerede innført hos bilforretningen på Landfalløya. Det kundene først og fremst vil merke nå, er at de tradisjonelle prisplakatene ved siden av bilene er byttet ut med store touch-skjermer hvor man kan finne veldig mye nyttig informasjon om produktene. 

– Vi tilbyr kort forklart smarte enheter i showroom og knytter disse til egne systemer i bakkant som automatiserer veldig mye oppdateringer og informasjonsflyt. Dette gir både kunde og selger raske og riktige svar på vanskelige spørsmål. Vi gjør det rett og slett lettere å være bilkunde, bilselger og ikke minst lettere for importør å forvalte et stort forhandlernettverk, mener Vigbjørn. 

Avtale med Hyundai
– Det må jo bli veldig tidsbesparende for bilbutikkene også? 

– Med vårt system vil hver enkelt produktoppdatering gå rett til prisplakatene i showroom uten å måtte gå via selger, og vi frigjør dermed masse tid. Videre gjør systemet tunge prosesser som å regne et konkret finansieringstilbud til noe som går på et øyeblikk og som kundene til og med kan gjøre på egenhånd. Når man ganger opp alle disse besparelsene i et større forhandlernettverk med 10 eller 100 forhandlere, så blir det voldsomt store tall, sier 33-åringen. 

Fetterne har i dag en sentral avtale med Hyundai Norge som tilbyr dette til sine forhandlere. De største forhandlerne i Norge har nå systemet implementert, og det settes opp nye hele tiden. 

– Responsen har vært fantastisk, og kunder sier at det er intuitivt og enkelt, og muliggjør at man kan finne mye mer informasjon på egenhånd. Selgere er også veldig fornøyde, siden det tar vekk mye frustrerende og tidkrevende arbeid og frigjør mer tid til å ha direkte kontakt med kunder, forteller han. 

Større potensiale 
– Har dere følere ute til andre store kunder enn Hyundai med denne nyvinningen? 

– Akkurat nå ligger 100 % av vårt fokus på å gjøre Hyundai så fornøyd som mulig, men vi ser et veldig stort potensiale i produktet. Også utenfor bilbransjen og utenfor Norges grenser. Jeg kan ikke si noe konkret om andre aktører, sier Vigbjørn med et lurt smil. 

Produktet er nok relevant i alle bransjer hvor større komplekse produkter importeres og distribueres i et forhandlernettverk. Bobil og båt er blant annet gode eksempler der en tilsvarende effekt vil kunne oppnås. Touch-skjermene til Hassel-fetterne burde dermed ha et stort potensiale.

Internasjonal interesse
Det har vært en del internasjonal interesse for konseptet også, og i 2016 var Vigbjørn og Vemund i Brussel og holdt foredrag for CECRA (European Council for Motor Trades and Repairs) og i 2017 var de i Berlin og presenterte dette på hovedsamlingen for tyske bilforhandlere. 

– Digitalisering av bilbransjen er et veldig hett tema, men det er overraskende lite konkret som skjer. Vi hadde mer lyst til å være i utfordrerposisjon enn å sitte og frykte innovasjonen kom kan komme. Vemund og jeg jobber også med andre systemer og moduler som er tilknyttet vårt «univers», blant annet for reservasjon og forhåndsbestilling av biler, som det har vært en del av i Norge de siste årene, avslutter den aktive og idérike styrelederen i ærverdige Centralgaragen. 

[email protected]