Hvis en elev ikke har tilstrekkelig utbytte av den vanlige opplæringen, kan han eller hun ha rett til å få spesialundervisning. Dette er et viktig punkt i opplæringsloven. I Drammen kommune var det i fjor 617 elever som tok imot tilbudet om dette.
Andelen i Drammen
I hele Norge var det i fjor nesten 49.000 elever fra første til tiende trinn som fikk spesialundervisning. Dette utgjorde 7,7 prosent av alle elevene i grunnskolen.
Vi har dukket ned i de lokale tallene, og finner at de 617 elevene i Drammen utgjør en andel som er nøyaktig det samme. Og ikke bare det; utviklingen i Drammen de siste fire årene er lik det som vi ser i resten av landet med en tilbakegang på 0,2 prosentpoeng.
Om en ser på landsoversikten fra 2019, med tall fra 423 kommuner, så kommer Flå kommune her i gamle Buskerud på topp, med hele 21 prosent av elevene. To mindre kommuner er uten spesialundervisning i det hele tatt. På denne listen kommer Drammen rett under midten på 242. plass.
Størst og minst andel
Det er altså store forskjeller på dette området, men en skal være forsiktig med å slå fast at behovet er større eller mindre på bakgrunn av disse tallene. Det kan nemlig være slik at kommuner med høy andel har bedre forutsetninger for å gi tilbud. Men det kan også være behovet som er større, så klart. Sikkert er det i alle fall at statistikken gir et korrekt bilde av hvordan situasjonen er akkurat nå i de ulike kommunene.
I gamle Buskerud er det Hol, Nes og Ål kommuner som har størst andel, etter Flå, alle med om lag 14 prosent. Minste andel har Røyken kommune, med srøye seks prosent.
Bedre tilpasning
– Hvis foreldrene eller skolen er bekymret for om et barn ikke har godt nok utbytte av opplæringen, skal skolen forsøke å tilpasse bedre for barnet. Hvis det ikke er tilstrekkelig, må skolen og PP-tjenesten vurdere og gi råd om hva barnet trenger, og skolen må fatte et vedtak, poengterer direktoratet.
– Spesialundervisning kan for eksempel være at eleven jobber etter andre læringsmål enn andre elever, at en lærer følger opp eleven i klassen eller at eleven får særskilt tilpasset utstyr. Undervisningen skal være tilpasset elevens behov, forklarer Utdanningsdirektoratet i en artikkel på sine nettsider.
Spesialundervisning
Antall elever, og andelen av alle. 2019. Kilde: SSB
Kommune Antall Andel
Flå 23 21,1
Hol 63 15,3
Nes 47 14,2
Ål 79 14,2
Hemsedal 43 13,7
Hole 113 12,2
Gol 54 10,7
Flesberg 33 10,6
Sigdal 42 10,5
Krødsherad 25 9,8
Modum 141 8,9
Ringerike 288 8,4
Hurum 93 8,1
Nedre Eiker 262 7,8
Rollag 9 7,8
Drammen 617 7,7
Lier 257 7,5
Nore og Uvdal 18 7,1
Øvre Eiker 162 7
Kongsberg 235 6,9
Røyken 185 6,2
Norge 48 857 7,7