Hjem Nyheter Matfikseren fikset også krisen

Matfikseren fikset også krisen

Matfikseren ble startet opp i Svelvik i 2005. Etter hvert som virksomheten bare økte, spesielt innen catering, så ble det behov for mye større plass og ikke minst et større kjøkken. Dermed etablerte Matfikseren seg i Kirkens Bymisjons tidligere lokaler i nederst del av Konnerudgata i Drammen.  

I tillegg driver cateringselskapet fire kantiner, og nylig tok Matfikseren også over driften av Ligostua på Åssiden. 

22 AV 25 BESTILLINGER BLE AVBESTILT

Suksessen innen catering har gjort at selskapet blant annet har fått ansvaret for matleveransen til store arrangement som skisprinten og elvefestivalen i Drammen.

– Ja, vi har bevist at vi er i stand til å levere mat med god kvalitet også til store arrangementer, påpeker daglig leder Pål Audun Høyen (bildet under) som til vanlig har en stab på 22 ansatte.

Men så kom koronakrisen altså veltende innover Matfikseren også.

– Det var rett og slett voldsomt. Av 25 bestillinger vi hadde liggende inne så ble 22 avlyst over natta. Vi gikk fra en omsetning i uka på 200.000 kroner til 10.000 kroner. I starten hadde vi ikke noe annet valg enn å permittere 19 av de 22 ansatte.  Deretter måtte vi vurdere om vi bare skulle steng helt, eller forsøke å holde oss flytende inntil det verste var over.  

KJØRER UT MED MIDDAG OG FREDAGSTAPAS

– Det var da vi bestemt oss for å satse på mat til privatmarkedet som vi kjørte ut selv eller ved bruk av Foodora eller DineHome sine tjenester. Maten blir satt på døren slik at man unngår mest mulig kontakt, og betaling skjer via Vipps. I tillegg har vi via Byen Vår Drammen fått tilgang til digitale bestillingsløsninger som hittil bare har blitt tatt i bruk på restauranter, sier Høyen.

– Vi satset på hjemmelagde middager som er pakket i en beskyttet atmosfære som gjør at holdbarheten er hele ti dager. Og på fredagene så slår vi til med «Fredagstapas» og etter hvert som det ble varmer i luften så begynte vi også med ferdig marinerte grillpakker, forteller kjøkkensjef og medeier Katrine Vie Bråthen som også har hatt ansvaret for å promotere alle rettene på en delikat måte på sosial medier.  

– Under krisen har vi økt aktiviteten på Facebook radikalt, og det har gitt resultater, smiler Bråthen som er overbevist om t dette er et tilbud Matfikseren også vil fortsette med når korona-krisen en gang er over.

For «snuoperasjonen» har nemlig vist seg å bli en stor suksess med over 600 leverte middagspakker i uka og 100 fredagstapaser hver helg.  

Kjøkkensjef hos cateringselskapet Matfikseren i Konnerudgata; Katrine Vie Bråthen, får mat- og middagsbestillingene direkte inne på denne maskinen, en digital løsning som hittil har vært forbeholdt restaurantbransjen. Foto:Stian Tandberg/Godt Sagt

TVUNGET TIL Å TENKE NYTT

– Dette har gjort at vi nå har vært i stand til å ta tilbake igjen fem av de 19 permitterte, smiler daglig leder Pål Audun Høyen som legger til at hendelser og kriser som dette gjør at man blir tvunget til å bli ekstra kreativ og snu deg raskt rundt. – Men akkurat det har vi sikkert bare godt av, sier Pål Audun som vedgår at han har lært mye av det som har skjedd. 

– Du har i hvert fall lært at ting man tar for gitt egentlig kan være veldig sårbart. Og så har det vært veldig lurt av oss å ha vært nøysomme når ting gikk bra slik at vi har noe i reserve og tåler en trøkk sånn som nå når ting ikke går like lett lenger. For det tar lang tid å bygge opp en bedrift, men veldig kort tid å rive ned alt igjen, sier «matfikseren» som også har fått bekreftet at det er viktig å ha gode og flinke ansatte som er innstilt å være med på endringer for å redde bedriften og ikke minst arbeidsplassene. 

– De fortjener all den ros de kan få, og vårt viktigste mål nå er å få alle tilbake i jobb når ting har roet seg.