Fagleder og løypekjører i Drammen kommune, Torbjørn Bogen, med det nye vidunderet. Nå mangler det bare 10 cm nysnø.

Ny løypemaskin på plass

Skrevet av Tom Helgesen
10.01.2020 07:45 - OPPDATERT 10.01.2020 09:17

- Det har vært fokuset på både pris, miljø og utfordrende klima og snøforhold som har avgjort maskinvalget denne gangen, sier fagleder og løypekjører i Drammen kommune, Torbjørn Bogen.

Vidunderet, en Husky Prinoth, koster rundt 2 millioner kroner, så det er ingen billig affære. Men det må legges til at innbytte av den gamle maskinen reduserte regningen en del. - Nyvinningen skal i utgangspunktet gå på Bragernessiden. Fordi det snart er NM på Konnerud, så blir det nok noen turer over på sørsiden av elva nå også, sier Bogen, mens han balanserer seg på blåholka bort til Husky’en. 

Torbjørn Bogen gleder seg til å prøve den flotte maskinen under ordentlige snøforhold, og komforten for sjåførene har også blitt bedre. 

Møter klimautfordringene

- Nå mangler det bare 10 cm nysnø, så vi får testa den skikkelig. Disse beltene skal nemlig kunne brukes når det er lite snø. Det blir spennende å se om maskinen svarer til forventningene. Vintrene er ikke så snørike og stabile som før, så dette er et forsøk på å møte klimautfordringene. Maskinen har også det siste innen rensing av avgasser med sine partikkelfiltre, og dessuten skal drivstoff-forbruket bli mindre, forteller han. 

To sett med belter

- Hva hvis det er så isete og hardt som nå, kan ikke maskinen brukes i det hele tatt da? 

- Jo, da. Med disse beltene, som bare består av gummi, ville jeg nok ikke prøvd meg i noen bratte bakker på isen. Vi har imidlertid et sett til med en annen type belter, så dette er håndterbart, sier Bogen.

Det andre settet med belter, som kan monteres hvis det blir for harde og isete forhold, ligger klare. 

Ellers består sporfressystemet på den nye doningen av to separate pumper som drifter hver sin sporfres. Dette gir optimale spor på begge sider, og snøunderlaget bevares bedre. Sporfresen sitter i forkant av sporsetteren og freser kun opp selve sporet med tilpassede kniver slik at man unngår løse kanter i sporet. En sporfres er et suverent hjelpemiddel for isete forhold og store temperatursvingninger hvor man “sparer” på snøen når man kun freser opp skisporet og ikke hele løypebredden. Det gir igjen bedre effektivitet, hvilket igjen reduserer forbruk og gir lavere utslipp.

Bedre komfort

Torbjørn Bogen er også fornøyd med at komforten for sjåførene har blitt bedre i den nye maskinen. Løypekjørerne er ute i mange timer av gangen og kjører, så det er viktig at “arbeidsplassen” er best mulig. Nå håper både Bogen og kollegene at nysnøen laver ned snart til glede for både løypekjørere og skiløpere i alle aldre. 

[email protected] 

[annonse]