Hjem Kultur Platedirektør får musikalsk hvilepuls i Nybyen

Platedirektør får musikalsk hvilepuls i Nybyen

(ARKIVSAK: Første gang publisert i Byavisa 21. mars 2018)

I en smal gate i Nybyen har Larry Bringsjord, født i Chicago og vokst opp i Lyngdal, funnet sin nye sørlandsperle. Det gir han muligheten til å roe seg ned i Drammen, og kjenne storbypulsen på kontoret midt i Oslo.

Filmmusikk-hit

Bringsjord fattet tidlig interesse for musikk. I mangel på en musikklinje i Lyngdal flyttet han allerede som 16-åring på hybel i Sandnes. Der ventet tre avgjørende år for hans videre musikkarriere. Etter gymnaset gikk veien videre til hovedstaden og musikkstudier ved Universitetet i Oslo (UiO), hvor han skrev en analytisk masteroppgave om den norske platebransjen fra 1904. Samme året han gikk ut døra til UiO, gikk han inn en ny, som platedirektør i MTG Music. Der fikk han en knallstart med Morten Harkets «Kamilla og tyven». Tittelsporet til filmen med samme navn.

– Selv om jeg ikke var etablert på den tiden var Morten Harket positiv til å samarbeide. Men før avtalen var i boks måtte jeg forhandle med advokatene til A-ha i Los Angeles. Jeg reiste derfor over til Statene. Etter et kort møte med hans advokater fikk jeg klarsignal om å gi ut låta, forteller Larry Bringsjord.

På 1990-tallet ga MTG Music ut 25 cd-er med filmmusikk fra norske filmer. En av dem var «Søndagsengler» – Oscarnominert som beste utenlandske film i 1997.

– I forbindelse med nominasjonen reiste jeg over til Hollywood. Der hadde jeg møter med de store plateselskapene, for å lage avtaler om å få spre musikken fra «Søndagsengler» ut til hele verden.  Svaret jeg fikk var – «You have a deal, if the movie wins». Men filmen vant ikke Oscar. Dermed ble det heller ingen avtale, forteller han.

Avtalen som derimot ble signert var musikken til «The Kon-Tiki Man», en serie på 10 programmer om Thor Heyerdahls liv og virke, distribuert av BBC og vist over hele verden. Musikken til serien er laget av den norske komponisten Ragnar Bjerkreim.

Bitt seg fast

Musikkfaget satt helt ut i fingertuppene, men som fersk platedirektør manglet han kunnskap om kontrakter, økonomi og administrasjon. Læringskurven ble derfor bratt, men solid. Det har holdt Larry Bringsjord i platebransjen i snart tre sammenhengende tiår.

– Denne bransjen kan minne litt om sosiale medier. Du må kunne mangt om mye. Men utviklingen går fort, og i dag er det et mye høyere tempo enn for bare 10 år siden, sier han.

Mottoet hans er; «artisten skal få lov til å være artist». Jobben definerer han som en representant for plateselskapet.

– Selv om jeg har en bred plattform sjangermessig, har de siste årene i MTG Music handlet mye om norsk hip-hop og norsk pop, sier Bringsjords, som vedgår at han har et stort musikkhjerte.

– Den siste plata jeg har gitt ut er joikeplata til Mikkel Gaup – «Run wolf». Og det er jo verken pop eller hip-hop.

Samarbeidet med Mikkel Gaup har åpnet en ny musikkdør for den profilerte platedirektøren.

–Det samiske musikkmiljøet har vært veldig lukket og jeg har fått lov til å bli kjent med deres musikk og kultur på en veldig god måte. Og selv om jeg er mest kjent for å gi ut hip-hop og pop, så synes jeg joik er fantastisk musikk som jeg har lyst til å jobbe med, sier han, og forteller at utgivelsen til Mikkel Gaup er en samproduksjon med et selskap i Alta.

–Det jo typisk meg å gi ut en kommersiell popmusikk, samtidig som jeg gir ut en joikeplate med en artist fra Finnmark.

Stallen 

I perioder har Larry Bringsjord gått inn med privatkapital for å holde hjulene i gang i plateselskapet. Men han har bitt seg fast.

–Jeg har tenkt å fortsette for jeg har mange fine og dyktige artister i stallen min, sier han.

Bringsjord har fire artister fra Drammen i sin stall.

–Artistene, Birgitte Stærnes og Martin Haug i A Corda, Mamas Garden og Tor Coward er fantastiske å jobbe med, roser Bringsjord.

MTG Music har gitt ut Sif sine fotball-låter på CD. Bringsjord har også samarbeidet med hip-hop-gruppa DRM fra Drammen.

Som platedirektør får han tilsendt mange musikk-demoer. I ettertid er det en pop-gruppe og en verdensartist han angrer på at han ikke signerte.

– En kompis av gutta i Donkeyboy ba meg høre på deres demo, men jeg gjorde ikke noe mer ut av det enn å høre på den. Den andre er Sissel Kyrkjebø, som etter min mening hadde en helt forferdelig demo, selv om hun sang fint.

FONO og Spellemann

Larry Bringsjord spiller på mange strenger. I over 20 årene har han vært styreleder i platebransjens egen organisasjon – FONO, med 160 medlemsbedrifter. Organisasjonen eier også 50 prosent av Spellemannsprisen. De siste årene har han fått en del kritikk i forhold til nominasjonskriteriene, men ifølge Bringsjord selv er han herdet mot denne kritikken.

– De første årene var jeg søvnløs. Det er jeg ikke lenger. Kritikken er basert på feil grunnlag, mener han.

Bringsjord forteller at det er tøft å holde Spellemann sammen.

– Spellemannsutdelingen er en dyr affære, samtidig som det skal være samlende for mange forskjellige interesser. Å holde musikkbransjen i hop i Spellemannssammenheng er en kunst, sier Larry Bringsjord og tillater seg å gi seg selv et klapp på skulderen.

– Ja, der har gjort en god jobb.

[email protected]