Over 200 bussjåfører var samlet i Kobbervikdalen mandag. Foto: Fagforbundet Viken

Redd for at NHO bruker pandemien i busstreiken

Skrevet av Hina Aslam
29.09.2020 14:30 - OPPDATERT 30.09.2020 08:45

Over 200 streikende bussjåfører var samlet på Kobbervikdalen mandag. Der fikk de beskjed om at det ikke har vært noen bevegelser fra NHO sin side ennå. – Jeg er redd for at NHO kommer til å bruke koronapandemien mot oss, sier streikesjef i Fagforbundet, Kenneth Bekkenes.

Nå streiker om lag 8500 bussjåfører i hele landet for trygghet i trafikken og økt lønn.

 –  Vi er ikke glad for at et tredjepart blir rammet av streiken, vi har jo familie selv som er avhengig av kollektivtrafikken, streikesjef i Fagforbundet, Kenneth Bekkenes. 

At streiken kom midt opp i koronapandemien er uheldig, men dette er en strid som vart i over 13 år nå.

– Dette var jo ikke planlagt, som alle andre bransjer så var det nå vi skulle ta opp dette, sier Bekkenes.Streikesjef i Fagforbundet, Kenneth Bekkenes ønsker å samarbeidet med motparten, men ser ikke samme viljen der. Foto: Fagforbundet Viken

Han er redd for at NHO skal bruke pandemien mot dem nå og dermed prøve å avslutte streiken.

– Skulle man følge NHO sine tanker om å ikke ta ut bussjåfører som kjører ruter nær sykehusene, så hadde det i Drammen betydd at rundt 8 til 9 ruter som kjører ruter nær Drammen sykehus hadde ikke blitt tatt ut. Det er jo ingen fare for liv og helse akkurat, sier Bekkenes.

Transport bransjen er en av de bransjene som har blitt rammet av pandemien. Færre reiser som igjen fører til dårlig inntekt for bransjen. 

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange skjønner ikke hvordan de kan bruke koronapandemien i denne striden.

Dette er vurderinger de ikke kan ta, men noe helsemyndighetene må ta ut i fra helsefaglig stå sted mener han. 

[annonse]
– Vi er langt fra hverandre. Vi ønsker at våre arbeidstakere skal ha en mer virkelighetsoppfatning,  sier han.

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange sier at partene er langt fra hverandre. Foto: Eva Storm Hanssen

Siden 12. mars da koronapandemien slo ut fullt i Norge, har det vært færre reisende som igjen gjorde at bransjen tjente mye mindre.

– Alle må jo ta konsekvenser av koronapandemien, sier han til slutt.

Dette streiker de om:

1. Lønn

Bussbransjeavtalen ble inngått i 2007. Avtalen gikk ut på at lønnsnivået til bussjåførene skulle nærme seg industriarbeiderlønn. Siden da har det skjedd lite samtidig som forskjellen på lønnsnivået mellom bussjåfører og industriarbeidere har økt.

2. Arbeider i 12 timer 

Det andre punktet er at sjåførene har tvungen fri mellom morgen- og ettermiddagsskiftene. Siden det er færre som reiser på denne tiden av døgnet. Slik blir en arbeidsdag opptil nesten 12 timer.

3. Sikkerhetssjekk på fritiden

Det tredje punktet går på sikkerhet. På starten av skiftene skal alle bussjåfører utføre en sikkerhetssjekk som går ut på å sjekke lys, bremser og at bussen er ren. For å gjøre dette mener bussjåførene at de komme tidligere på jobb for å utføre sikkerhetssjekk. Kommer de ikke tidligere blir hele ruten forsinket.

[email protected]