Utstillingen "Rytmiske gjentagelser" av Aron Irving Li åpner onsdag på Buskerud Kunstsenter. PÅL-HENRIK HAGEN

Rytmiske gjentagelser på Buskerud Kunstsenter

Skrevet av Pål-Henrik Hagen
21.11.2019 09:00 - OPPDATERT 27.11.2019 12:50

Onsdag 20. november åpnet utstillingen «Rytmiske gjentagelser» av Aron Irving Li på Buskerud Kunstsenter. Li stiller ut skulpturer i metall som gjengir abstraherte vekststrukturer.

Li ønsker å belyse det vakre og skjøre i naturen, samt å utforske møtet mellom naturen og det menneskeskapte.

- Den overordnede tematikken handler om menneskets innvirkning på miljøet. Han jobber med objekter i metall, og prøver å fange naturens skjønnhet gjennom å etterligne de komplekse strukturene man finner hos ulike planter og vekster, forteller utstillingsansvarlig ved Buskerud Kunstsenter Marte Grette. 

Eng av metallstenger

Kunsteren er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og bruker teknikker som håndsaging, smiing, korpusarbeid og trådkonstruksjoner i arbeidet med metallet. Det er over ti metallskulpturer stilt ut, i tillegg til installasjon og fotografier. Li har ofte brukt fotografi som inspirasjonskilde i sin kunstneriske prosess, men dette er første gang han også stiller ut fotografiene. Skulpturene gir assosiasjoner til forskjellige organismer og planter, samtidig som de kan minne om abstrakte skulpturer, og muligens noe undersjøisk eller utenomjordisk. Belysningen i rommet skaper interessante skyggespill på vegger og gulv og bidrar en ekstra dimensjon til opplevelsen. Det mest iøynefallende på utstillingen er nok installasjonen «Poaceae», som dekker store deler av rommet og umiddelbart fanger oppmerksomheten.

- Han har laget en slags eng av metallstenger med smidde blader på toppen, som svaier som gresstrå i vinden når publikum beveger seg mellom dem, forteller Grette. Navnet «poaceae» er for øvrig den vitenskapelige betegnelsen på gressfamilien. 

 

Fint og forstyrrende

Installasjon er også et nytt element i kunstnerskapet til Li, og Poaceae er et spennende eksempel på hvordan tradisjonelt håndverk og konseptuell installasjonskunst kan blandes. Det blir liksom konseptkunst som også er vakkert på en tradisjonell måte, både til pynt og ettertanke, fint og litt forstyrrende. Gjenskapningen og til dels omdiktningen av et naturlig landskap i form av stengene med blader oppå – man finner jo ikke akkurat dét noe sted i skogen, og det samme gjelder de andre verkene – skaper en følelse av virtuell virkelighet, samt åpner en idé om hvordan et slags redesign av naturen kunne se ut. Når man hører at Li vil utforske møtet mellom naturen og det menneskeskapte, så tenker vi fort distinksjonen mellom skog og by, plante og dings, og så videre. I denne utstillingen er det derimot Li som skaper natur, ved å forme skulpturer som ligner noe naturlig uten å være en konkret vekst. Kanskje er det en form for drømmeplanter, eller organismer fra et sted vi ikke kjenner til. Det kan også ligne et fjernt minne om naturen, og muligens det vi må ta til takke med etter at miljøapokalypsen har utryddet alt organisk, og vi må gjenskape følelsen av jorda på stedet vi rømmer til. 

Utstillingen står fram til 20. desember. 

[email protected]