Hjem Kultur Skal gi naturen innpass i anatomien

Skal gi naturen innpass i anatomien

Interessen for kunstmaling ble vekket allerede da Giacinto «Gio» Trentadue var 14. Da begynte han i lære hos en katolsk prest som malte kristne ikonografier i kirker på kveldstid. Gios oppgave var blant annet å blande farger og preparere plater for sin daværende læremester i hjembyen Ginnosa i Puglia-provinsen i Italia. Etter hvert ble malerpenselen byttet ut med andre kreative yrker. I flere år har Gio jobbet som anerkjent frisør, stylist og motefotograf både i Italia og Norge. Etter at kjærligheten lokket Gio til Norge har han også jobbet som fast fotograf for Donkey Boy og musikkselskapet Warner Music.

Raudberget

Drømmen om å uttrykke seg på lerretet fikk en ny vår da Gio omsider fikk kontakt med Oddmund Raudberget for noen år siden.

– Oddmund er en av de beste jeg vet når det gjelder kunst. Han har studert hos Per Palle Storm og er en kunstinstitusjon innenfor skulptur og kunst i Norge. Oddmund er også den mest komplette kunstneren jeg vet om. Han kan svitsje fra billedhugging til maleri, og mestrer begge kunstformer. I tillegg er han, i likhet med meg, brennende opptatt av anatomi, forteller Gio Trentadue.

Det er også årsaken til at han nå går siste året i lære på radiografskolen.

Sår i hjerte
Gio vokste opp i et land hvor store kunstnere som Leonardo DaVinci er høyt verdsatt.

– Jeg får et sår i hjertet når jeg tenker på hvilket samfunn vi lever i med tanke på at kunst og kultur som barokk og romantisk idealisme er satt til side. I dag skal kunsten være voldelig med blod og krig for å fange oppmerksomhet. Det gjør at jeg blir fysisk uvel. Det er nok krig og elendighet ute i verden, mener han og forteller at han ønsker å få en ny resanse på plass.

– Med mine malerier ønsker jeg mer renessanse, vakkerhet og filosofi. For det å være kunstner er en livsstil, og du har aldri fri fra jobben. Som kunstner skal du gjenspeile det du ser rundt deg og fange momenter. Og med tiden er jeg også blitt mer lystig til sinns. Som alle andre malere kommer også sinnstemningen til uttrykk på lerretet. Jeg er intet unntak. Og fra nå av vil det bli en annen Gio folk vil se i mine bilder.

Han snakker blant annet om bakgrunn. Det å plassere mennesker og portretter inn i omgivelser, som natur og mer hverdagslige omgivelser.

– Jeg jobber kontinuerlig med teknikker og for å finne mitt uttrykk. Det tar tid. Utgangspunktet er lystigere, med bredere penselføring, forklarer Gio.

Observerer 
I løpet av sine to år i lære hos sin læremester Oddmund Raudberget lærte han seg å observere farger og fange øyeblikk. Det samme har han gjort som fotograf, men det er likevel en prosess som kamera utfører og ikke meg selv.

– Som kunstmaleelev har Oddmund lært meg å overføre det jeg ser ut til penselen gjennom blant annet følelsene mine. Jeg leser også mye kunsthistorie, forteller kunstneren.

Religiøse malerier   

Trentadue er troende katolikk og bruker sin religion til å formidle det kunstneriske i sine bilder.

– På grunn av min tradisjon og kultur og det å male religiøse bilder kan kanskje ta meg tilbake til gamle mestere og jeg er nok kontroversiell når jeg sier at med tanke på framtiden så blir vi mer steril i den filosofiske biten. Fordi vi alle har blitt supermenn og vi skal klare oss på alle slags mulige måter og er egosentriske. Så det å male et bilde av Jesu oppstandelse minner meg om at selvfølgelig er vi mennesker, vi er sterke, vi klarer oss. Men vi må huske at det er noe som er litt større enn oss, og det å male på den måten gir det meg ro, sier han og tenker tilbake på den tiden som han var læregutt hos den katolske presten i tenårene.

– Da jeg malte todimensjonale ikonografier ba presten først – og tente deretter røkelse som et ledd i prosessen. Det er min fortid og mitt kulturbidrag fra Italia. Jeg driver ikke med det lenger, men når jeg maler, har jeg alltid et religiøst bakteppe – en slags takk for at jeg faktisk kan drive med det jeg gjør, forteller Gio Trentadue.

[email protected]