Hjem Nyheter Sommertips – viktig å skille på hverdag og helg/fest!

Sommertips – viktig å skille på hverdag og helg/fest!

Det viktigste rådet denne sommeren er å huske på at «koronaukene» har vært slappere og fylt med mer godsaker enn vanlig for mange av oss. Derfor er det rett og slett dumt å fortsette i samme tralten enda lenger. Etter flere uker med joggebukser på hjemmekontor er det ikke få som får sjokk over hvor stramt alt sitter når de «vanlige» klærne skal på igjen. Formen har blitt dårligere så vi blir mer slitne enn vanlig av hverdagsaktiviteter som å gå opp trapper, løpe etter bussen og bære barn etc. For å være frampå og møte realitetene så vil det være ekstra viktig å ta noen smarte grep i sommer.  

Først og fremst så er det nødvendig å skille på hverdag og helg/fest uansett. Det er ingen straff om vi ikke spiser alle godsaker vi kommer over til enhver tid. Det er jo også sånn at det vi sparer til helgen eller festlige anledninger smaker så mye bedre enn om det blir noe dagligdags over det.

Is hører sommeren til. En hverdagslig variant lager du ved å ta et yoghurtbeger der du putter i en teskje, en ispinne i tre eller plast og setter i fryseren. Dette er veldig godt, og det er et sunt og fint alternativ til fløteis. Ellers fryser du inn is-former fylt med smoothie eller litt sterk saft, og dermed får du deilig kos som kan nytes av store og små hver dag.  

Fryste druer og bær blir iskalde sukkertøy. Dette serveres ofte i varmere strøk, og det er leskende og litt annerledes. Pass bare på at druene og bærene fryses inn enkeltvis slik at de ikke bare blir til en stor klump. Det skal være mulig å plukke en og en fra skålen.

Fråtse i sesongens frukt, bær og grønnsaker. Sunt og godt er det, og vi blir mette på noe som gir lite energi. Flere steder er det mulig å handle direkte fra gårdene, og det er det jo ikke så ofte vi gjør lenger. Kortreist kjennes bra!

La vann være tørstedrikken. Sett en mugge i kjøleskapet så vannet blir godt og kaldt. Ha gjerne frosne bringebær eller jordbær i vannet for ekstra smak. Det er også veldig godt med mynteblader, sitronmelisse, agurkskiver, sitron eller lime. En slik mugge er mer spennende enn å tappe et glass rett fra springen. Isbiter er et must, så frys inn selv eller kjøp en pose i butikken.

Til de festlige anledningene er det gjerne fristende med noe ekstra godt i glasset. Hva med å sjekke ut alkoholfri vin eller vin med lavere alkoholinnhold? Eller teste ut 50/50 med hvitvin og Bris med smak av for eksempel lime som toppes med isbiter? Det er friskt og godt, og det kjennes ekstra «festlig». I tillegg strammer vi inn på alkoholinntaket, og når vi snakker om vekt må vi ta høyde for at forbrenningen påvirkes i noen timer av alkoholen.

Foto: Privat

Vi kommer heller ikke utenom fysisk aktivitet. Et godt tips er å gjøre unna mosjonen på morgenen. Det er ikke nødvendig å spise frokost først, så bare rull ut av dynen. Dette setter gjerne en standard for resten av dagen, og frokosten smaker nydelig. Ha som mål å være fysisk aktiv hver dag i minst 30 minutter. Gå, jogge eller sykle for å få opp pulsen. Knebøy, push-ups og sit-ups er greie øvelser som kan gjøres overalt. Ta mellom 8 og 15 repetisjoner av hver øvelse uten pause, og gjenta runden 3 ganger. Dette er greit for deg som ikke har trent så mye, men mer øvede må gjøre litt ekstra.

Selv om kveldene er lyse så sørg for tilstrekkelig med søvn. Ferien skal gi oss overskudd til å ta fatt på nye oppgaver, så senk skuldrene og stress ned.

GOD SOMMER!