UAVHENGIG: Shahid Hussain fra Phones4U er godt fornøyd etter å ha flyttet ut av Magasinet og startet opp i nye lokaler i Schwenckegata. PÅL-HENRIK HAGEN

Storfornøyd utenfor senteret

Skrevet av PÅL-HENRIK HAGEN
28.11.2019 09:14 - OPPDATERT 12.12.2019 09:14

Shahid Hussain drev mobilservice-butikken Phones4U i 18 år på Magasinet, men i fjor fikk han nok.

Både høy husleie og det han mener var dårlig service og oppfølging fra Citycon førte til at han valgte å flytte ut. Han angrer ikke på det valget. - Det går tusen ganger bedre her. Det er første gang på nesten 18 år at jeg går i pluss, sier Hussain. 

Høy husleie
Han er kjent som en av de blideste og mest serviceinnstilte butikkdrivere i byen, og humøret er nå enda bedre etter at han tok med seg butikken til Schwenckegata. Han har nå opp mot tre ganger større boltreplass i de nye lokalene, samtidig som husleia er en tredjedel av hva den var på Magasinet. 

– Det er ikke lett å betale så høy husleie. De forstår ikke prisene i Drammen. De tror det er Oxford Street, sier han, og påstår at ifølge bekjente av ham i England er det billigere å leie lokale på et senter i London sentrum enn i Drammen. 

I tillegg er han provosert over det han ser som forskjellsbehandling av de små butikkene til fordel for internasjonale giganter. 

– Når det kommer store kjeder som Starbucks så får de flere år gratis leie, mens vi som har vært der i nesten 18 år får ingen avslag. Tvert imot, vi fikk bare høyere leie. Og de gjør ingenting for pengene vi betaler dem. Da gidder man ikke mer, fortsetter han.  

Dårlig kommunikasjon
Hussain er generelt lite imponert over Citycon, og mener det ble betraktelig verre på Magasinet etter at de overtok. Han sier de tidligere eierne Glasmagasinet drev godt og hadde god kontakt med butikkene, men etter at Citycon kom inn for rundt fem år siden ble det stans i kommunikasjonen. 

– Det var ingen service fra servicekontoret, og det tok hundre år å finne noen som kunne prate med deg. Senterleder har egentlig ingenting med senteret å gjøre, de som sitter i Oslo styrer alt. Og å få tak i dem er vanskeligere enn å få tak i statsministeren, sier Hussain. 

Han legger til at det stadig var utskiftninger av folk hos Citycon, og at hver gang en pågående sak skulle tas opp måtte han forholde seg til nye mennesker som ikke var oppdatert. I butikken på Magasinet hadde han ikke plass til ordentlig verksted, men i de nye lokalene har han ordnet seg med arbeidsrom. Da blir det mer effektiv bruk av tiden. 

– Før tok jeg med masse jobb hjem på grunn av dårlig plass i butikken, nå er det ingenting. Jeg har mindre jobb, mer tid og bedre liv, forteller Hussain fornøyd. 

[email protected]