Jørgen Nøvik klar for oppsetning av Sun King Second Coming på Drammens Teater fredag. Foto: Terje Prestårhus

Vill multiforestilling på teateret fredag

Skrevet av Pål-Henrik Hagen
09.01.2020 07:15 - OPPDATERT 13.01.2020 19:16

Drammens Teater blir en portal til en hemmelig verden fredag 10. januar. Sun King Second Coming skal ta med publikum ut av tida og inn i det åndelige hyper-rommet, med en vill multikunstforestilling som knyter sammen musikk, film, dans, mystikk og urgamle ritualer.

Drammenser Jørgen Nøvik er kjent for å dra på, både i brettsport og kunst. Når han nå vender tilbake til teateret med Sun King blir det heller ikke spart på kruttet. 15 personer er i sving av og på scenen for å levere det ambisiøse showet som lover en reise inn i tidløse univers, sfærer og landskap. 

Rituelle landskap 

Første Sun King-forestilling gikk av stabelen ganske nøyaktig ett år siden, og nå er det duket for en Second Coming – gjenkomsten. - Det blir en videreføring av historien vi fortalte sist gjennom lyd og bilder. Nå skal vi enda mer og kraftigere inn i det visuelle lydlandskapet. Det er en helt ny sammensetning av utøvere, og det blir flere gjesteopptredener og overraskelser, forteller Jørgen. 

Fredagens seanse er blant annet inspirert av Jørgens mange reiser i Asia, hvor han har studert buddhismens mystiske ritualer og tradisjoner. Interessen for østens urgamle religiøse og sjamanistiske praksiser har også vekket en nysgjerrighet for de universelle ideene som kan ligge i bunn. Den samme underliggende dimensjonen kommer til uttrykk i alt fra amerikansk urbefolkningstradisjon, samisk kultur og norsk eventyrhistorie. Disse skal veves sammen til et kaleidoskopisk uttrykk som trer frem i Sun King.

- Vi skal fortelle denne historien gjennom musikk og bilder. Jeg ser det som en reise inn i rituelle landskap. Det dekker alt fra gammel norsk historie til samtidens interesse for østens mystikk. Det skal bringe de urgamle tradisjonene frem som noe relevant i dag, forklarer Jørgen Nøvik.  

Helt originalt

Den storslåtte visjonen krever mye jobb og forberedelse. Bilder, lydopptak og objekter er hentet fra alle verdens hjørner, blant annet Tibet, Japan, USA, Sibir, Island og Norge.

- Det har jo tatt 14 år å samle inn mye av råmaterialet. Så har jeg sittet de siste ni månedene og jobbet med produksjonen. Man skal sy alt sammen, finne tekniske løsninger, lage bandkonstellasjoner, lage det visuelle og øve inn musikk, sier multikunsteren. Det er dansere fra Attic, kunstverk, en bevegelig scene, og flere musikere som er innom alt fra trompet til tibetanske trommer. Litt trøkk og svære gitarsoloer fra amerikansk rocketradisjon blir nok også kastet inn i miksen. Alt dette skal resultere i en unik og egenartet opplevelse.

- Alt av lyd, bilde, sceneoppsett, scenerigg og koreografi – alt er helt originalt og laget fra scratch. Det er så langt unna en tradisjonell kommersiell produksjon du kan komme. Men det blir en gjennomført og allsidig produksjon, og scenen brukes på mange forskjellige måter, sier Nøvik. 

Kunstneren kjenner litt på forventningen og nervene nå i dagene før sceneteppet heves i teateret. - Det hender jeg har lurt litt på hvorfor jeg setter i gang alt det greiene her. Men det skal vel til for å få litt skjerpings, sier han og ler. - Nå sitter ting som det skal i hvert fall. Så da er det bare å senke skuldrene. 

[email protected]

[annonse]