Hjem Nyheter Tid for dekkskift

Tid for dekkskift

Hvert år er det mange som har «glemt» at de bor i et land hvor høsten og vinteren er kald, og grøftekantene fylles opp av biler ved første snøfall. Det er alltid best å være litt føre var og akkurat denne tiden av året er en god tid å få byttet ut sommerdekkene.

Men man skal ikke bytte for tidlig heller. Vinterdekk har blant annet langt større bremselengde i sommervarmen, og det kan gå varmegang i de slik at dekkene blir harde. Høsten er dermed tiden for å bytte om.

– Når temperaturen kryper under 15 grader på dagene er det ikke farlig å kjøre med vinterdekk. Oktober er normal tid for å legge om til vinterdekk. Spesielt hvis man skal på hytta eller fjellet, forklarer Juritsen.

Merker alt trykket

Dette gjelder selvfølgelig kun piggfrie vinterdekk, da piggdekk ikke er lovlig før 1. november. Hos Dekk1 har de begynt å merke trykket allerede, og de øker fra fire til 14 ansatte i denne perioden. Men det er først når første snøen kommer at det virkelig tiltar.

– Da står de gjerne i kø utafor her, sier Juritsen lattermildt.

Dekk1 har 2.500 kunder som benytter seg av dekkhotell, hvor dekkene oppbevares i deres lager og blir byttet når kunden ønsker det. Denne tjenesten har blitt stadig mer populær de siste årene. For bare tre år siden var det kun 1.000 som benyttet seg av det. Dekk1 har bygget ut lokalene med 400 kvadratmeter for å tilrettelegge for det økende behovet.

Juritsen viser til at hjulene på nye biler blir stadig større, og dermed tyngre og vanskeligere å bytte selv. I tillegg bor flere i mindre leiligheter og har mindre lagringsplass, og færre har også jekk i bilen som standardutstyr.

– Da er det ofte greiere for mange bare å komme hit og ta en kopp kaffe og vente på at det blir gjort, forteller Juritsen.

De kan i høysesongen bytte dekk på opptil 120 biler på en dag.

Hva slags dekk?

Hvis man skal kjøpe helt nye dekk er det flere faktorer å ta hensyn til. Det første er hvorvidt man skal ha pigg eller ikke, noe som er avhengig av hvilke behov man har. Enkelte har kanskje en bratt bakke hjem som føles tryggest med pigg. Men slitte pigger kan være mindre trygge enn et godt vinterdekk. – På ferskt underkjølt regn er pigg bedre. Men det saltes som regel såpass godt her i landet at det sjelden er et problem. Og kjører man mye på bar asfalt med pigg kan de bli slitt ned over tid, og da er piggfritt bedre, forklarer Juritsen.

Det neste man skal tenke på er hvilken kvalitet man ønsker på dekkene. Det opereres med tre grader – premium, quality og budsjett. Kjører du på flata og bare skal til butikken kan en billig variant duge. Men for mer krevende kjøring er det bedre å bevege seg opp noen prisklasser. Noen biler har også garantien bundet til at man kjører på premiumdekk.  

Når man skal bytte avhenger av slitasje, men de fleste dekk bør byttes etter en fem års tid. Det er avgjørende er mønsterdybden. Kravet er minimum 3 mm dybde på vinterdekk.

– Hvis dekket er eldre enn fem år anbefaler vi generelt å bytte ved 4 til 5 millimeter dybde, og på 4 millimeter og nedover på ferskere dekk, sier Juritsen.

– Det er rundt 4.000 kroner i egenandel ved ulykke, så da er det bedre å ta de pengene og kjøpe fire nye dekk. Da er du trygg, sier Juritsen.

[email protected]