Lise Wollberg Vestli, daglig leder i EasyLife i Drammen oppfordrer alle til å ta litt ekstra vare på seg selv og andre i denne krisesituasjonen nå. Foto: Privat

Ta vare på deg selv og kroppen din

Skrevet av Hina Aslam
20.03.2020 18:15 - OPPDATERT 22.03.2020 09:38

I disse tider med mye pålagt tid hjemme er det viktigere enn noen gang å ta vare på seg selv og andre rundt deg. Her er noen tips til hva du kan gjøre alene eller med familien.

– Du trenger ikke å ha ambisjoner om å sette nye rekorder nå. Tenk begrepet aktivitet, for det inkluderer all bevegelse, og alt vi gjør teller i helse- og velværeperspektive, sier Lise Wollberg Vestli, daglig leder for EasyLife i Drammen.

Enkle grep i hverdagen kan være nok. 

Tren 30 minutter 

I hverdagen er planlegging avgjørende for graden av gjennomføring. Ha et mål om fysisk aktivitet i minimum 30 minutter hver dag, men aller helst i 60 minutter, som også er anbefalt minstekrav til fysisk aktivitet for barn.

– Bestem deg for når du skal røre deg og hva du skal gjøre. Turer er flott, og det er bart mange steder i marka. Elvepromenadene er godt egnet for aktivitet, og sentrum og byområdene kan også anbefales. Har du sykkel så har du en annen mulighet for å røre deg, sier Vestli.

For de med hjemmekontor

Pausegym er sårt tiltrengt for de mange som har hjemmekontor. Legg inn tøy, bøy og strekk i løpet av dagen. Vi sitter gjerne feil, og dagene blir ofte mer passive enn på vanlige arbeidsdager. Ta også en pustepause og gå litt i nærområdet og få frisk luft i løpet av dagen.

– Trening på stuegulvet er fint. Senk ambisjonsnivået og noen push ups, knebøy og et par runder med planke holder fint i tillegg til turer akkurat nå. Denne situasjonen som vi nå må forholde oss til kommer til å gå over og da blir det andre treningsmuligheter igjen, sier hun.

For de som liker å kose seg

[annonse]
Når det gjelder kosthold så er det å holde på gode matvaner avgjørende. Planlegging er også her til stor hjelp. Vi har ikke ferie så det er nødvendig å skille på hverdag og helg. Vær nøye med faste måltider, og øk inntaket av frukt og grønnsaker. Grønnsaker mellom måltider er supert, og det stagger fysing.

– Gjør matlagingen til noe positivt. Nå har vi tid til å teste ut nye oppskrifter. Det er ikke mangel på inspirasjon på nettet så nå har vi sjansen til å utvide horisonten i matveien.

Stress og uro styrker oss lite. Styr unna de verste pessimistene, forhold deg til informasjon i de offisielle kanalene og begrens informasjonen på nettet.

– Mye av dette bryter oss ned, og det trenger vi ikke nå, sier hun.

Slapp av og kom deg ut

Det er også viktig å komme seg litt ut for frisk luft og bevegelse. 

DNT Drammen og Omegn ønsker å bidra i dugnaden for folkehelsen og følge myndighetenes råd, og avlyser all organiserte aktiviteter frem til og med 1. mai. Åshild Woie, kommunikasjon og fagsjef aktivitet barn i DNT Drammen og omegn håper alle får tid til å være mer aktiv nå. Foto: Privat

– Men det betyr jo ikke at folk skal bli sittende inne, bruk det gode været nå og kom dere ut, men selvfølgelig er det viktig å ha rådene fra helsemyndighetene i bakhodet, sier Åshild Woie, kommunikasjon og fagsjef aktivitet barn, i Den Norske Turistforening Drammen og Omegn. 

Her kommer hun med tips til barnefamilier om hva de kan gjøre for å få barna mer aktive nå som skoler og barnehager er stengt.

Tips til aktiviteter for barnefamiliene: 

  • Lag og spis et måltid utendørs, på bål eller stormkjøkken, oppskrifter på dnt.no/turmat.
  • Eventyrstund utendørs, gjerne på kveldstid rundt bål eller bålpanne.
  • Turbingo: Lag et bingoark med bilder av ting man kan finne utendørs, gå ut på tur og kryss av underveis.
  • Lag skattekart over turen og la barna finne en skatt på turmålet.
  • Lag kunstverk i snø med vannmaling.
  • Lag fuglemat av frø og delfiafett i gamle melkekartonger og heng opp i hagen.
  • Lag hinderløype i hagen, la barna få utforme den.
  • Sølepyttjakt i regnet, finn flest mulig eller finn en spesiell form de skal ha.
Hold deg aktiv med barna, nå som skoler og barnehager er stengt. Foto: Envato Elements

Og her er noen tips for de litt eldre: 

  • Ta et måltid utendørs, om enn ikke lenger enn på trammen i solskinnet.
  • Gjør turen til en rutine. Velg samme rute, ikke nødvendigvis så lang og gjerne hjemmefra, og gå den til samme tid hver dag.
  • I disse tider bør man unngå steder hvor mange går, velg et tidspunkt på døgnet hvor færre er ute.
  • Går du på et sted med andre turgåere, husk å holde avstand slik helsemyndighetene anbefaler.
  • Gå tidlig og opplev soloppgangen.
  • Gå sent, ta på hodelykt og opplev stjernehimmelen.
  • Lag en liste over fem nye turmål du har lyst å gå til, gi deg selv en premie når du har gått alle. 
  • Ta bilder av naturen og vårtegn du finner, lag en fotobok av det. 
  • Gå på stier i et område du er kjent, men bruk kart og følg med underveis. Da kan du bli flinkere til å forstå og bruke kart.
  • Går du i et kjent område og er sikker i bruk av kart, gå mellom stiene og opplevd utråkket natur.
  • Finn nye turmål og inspirasjon på ut.no.    
  • Bruk naturen som treningsrom. Gå med en liten sekk, øk tyngden gradvis. Bruk elementer i naturen til styrketrening.
[email protected]