Lise Wollberg Vestli

Trening gir livskvalitet

Skrevet av red
28.11.2019 10:01 - OPPDATERT 05.12.2019 09:42

Hverdagen ligger for de fleste langt unna livene til våre forfedre, men allikevel har vi mye av deres natur nedarvet.

 Det naturlige for menneskedyret er å hvile og sove så fort det er mulig, derav vår trang til å slappe av og være «late». Videre ligger det i vår natur at farer øker stresshormonet. Konkrete farer har vi ikke så mye av lenger, men vår oppkavethet, krav og uro oppleves for mange som et voldsomt stressmoment. Ikke rent få har høyt kortisolnivå, som er stresshormonet. Mange har vel hørt at stress kan føre til vektoppgang, og det er nettopp fordi høyt kortisolnivå bidrar særlig til lagring av bukfett.

Vi får også stort sett veldig lite fysisk aktivitet gjennom våre daglige gjøremål, og inaktivitet er en stor trussel for vår helse og velferd. Ikke henter vi vann, ikke hugger vi ved og ikke går vi i høy grad for å forflytte oss. Derfor velger stadig flere å sørge for en god helse ved å bruke maskiner og «jern» til å løfte, skyve, trekke og dytte – alt for å hindre at kroppen råtner på rot. Generelt sett er også trening stressdempende og hjelper kroppen til bedre hormonbalanse.

Nettopp styrketrening er en svært effektiv og nyttig aktivitet. Det motvirker redusert muskelmasse ved alder, bidrar til vektnedgang og hjelper mot benskjørhet. Ledd, leddbånd, nerver, hormoner, forbrenning, humør og immunforsvar påvirkes også positivt. De som trener styrke erfarer at mange smerter blir redusert, og vi vet at mange kan holde i jobben lenger som følge av at kroppen generelt sett er sterk. Rent estetisk bærer en sterk person kroppen sin godt, og vedkommende virker mer energisk og stram.

Inntrykket av at styrketrening kun er for de som skal bygge store muskler er heldigvis på retur. Dette er for alle, og det er aldri for sent å starte. Folk i alle aldre får oppsiktsvekkende gode resultat, faktisk så gode at dette ikke er noe vi skal tenke at vi bør gjøre, men faktisk skal vi ville gjøre dette for å ha det så bra som mulig.

Men, for å få resultat så må trening gjøres jevnlig og over tid. Det bør bli en fast vane som vi gjør på lik linje med å pusse tenner. Vi må forplikte oss til det vi bestemmer oss for, og er målet å trene tre ganger i uken så skal det gjennomføres samme hva. Vi må av og til bytte litt på dager og tider, treningsopplegg justeres, men vi kan ikke vike fra rutinen. Mange synes det er nyttig og positivt å gjøre avtaler med en trener, med en venn etc, men først og fremst må du forplikte deg overfor deg selv. Du må være så viktig at du ikke bryter avtalen, du må prioritere egen helse og livskvalitet så høyt at ikke noe kommer i veien for det du skal. Dette er det minst selviske du kan gjøre, og at du tar vare på deg selv er en ren kjærlighetserklæring til de som er rundt deg. For, hvem skal passe på deg om ikke du gjør det selv? Fysisk forfall må du nemlig regne med om du ikke passer på, og det tar mye tid og krefter. Ikke minst reduseres livskvaliteten i mange tilfeller ganske betraktelig. Derfor trener vi for livet.

GOD TRENING!

[email protected]