Hjem Nyheter Turbussbransjen sitter med null i inntekt – livsgrunnlaget ble borte!

Turbussbransjen sitter med null i inntekt – livsgrunnlaget ble borte!

Arne Johan Fossum har aldri vært i større krise i de 30 årene han har vært i turbussbransjen. Arne Johans Bussreiser tilbyr turer i Norge, Sverige, Danmark og mange andre steder i Europa.

Han har drevet i turbussbransjen i 30 år nå. I Norge i dag så er denne

bransjen bestående av stort sett små bedrifter med en til ti busser. En del aksjeselskaper, men også veldig mange er selvstendige næringsdrivende.

Det har vært veldig mye fokus på forskjellige bransje og hvordan de kommer ut under koronakrisen.

Fossum føler at det ikke er mange som vet om hva de holder på med og hvilken innvirkning dette har på deres bransje.

Vanskeligere for reiselivsbransjen

– All respekt for frisører, kiropraktorer og alle andre som ble tvunget til å stenge av myndighetene. Men når dette er over og man åpner frisørsalongene igjen, så kommer kundene som ikke har klipt seg på 14 dager inn døren ganske kjapt, sier han.

Når dette går over og muligheten for å reise igjen åpner seg, så tror han at de ikke vil merke det like raskt som en frisørsalong som åpner dørene. Han tror at de vil møte stor skepsis blant kunder for å bli med på en reise.

– Ser for meg at det blir som å snu en boks med kald sirup på hode. Det renner ikke ut med engang, sier han.

Koronakrisen rammer Arne Johans Bussreiser hardt.

Utfordringer for bransjen

Bransjen har store investeringer. En ny turbuss koster fort 4 millioner kroner. Og vinteren er en lavsesong. Mange investerer i markedsføringstiltak, i desember, januar og februar for den kommende sesongen.

– Når vi i løpet av en uke plutselig må kansellere alle reiser som er solgt i mars og

april og utsiktene for resten av sommeren er det vi kan kalle veldig usikre, så blir det vanskelig å holde hjulene i gang, sier Arne Johan Fossum.

Bransjen mister ikke bare inntekter og omsetning. De må også forholde oss til pakkereiseloven som i sin paragraf 22 sier at de må betale tilbake de pengene kundene har innbetalt.

– Da kommer vi i den situasjonen at vi har betalt for fergebilletter, flybilletter og betalt depositum på hoteller. Det blir fort mange utgifter på turer som ikke blir gjennomført, forteller han.

Taper nesten hele inntekten

For hans egen del så er inntekten og omsetningen for mars, april og mai null kroner. Dette kommer han til å slite med resten av året. Og juni, juli og august som skal være gode reisemåneder får seg en god knekk.

– Jeg håper å få solgt noen av mine katalogturer som går i Norge, men Europa blir nok veldig vanskelig å selge i 2020 ikke bare på grunn av virus, men også på grunn av en veldig svak norsk krone, sier han.

Det ser ut som at 2020 vil nok ende på en omsetningssvikt på 70 % i forhold til 2019 for selskapet.

– Hele bransjen håper nå at reiseforbudet blir opphevet så fort det er tilrådelig så får vi igjen brette opp armene og komme oss opp av den dypeste grøften jeg har vært i på mine 30 år i bransjen, sier Fossum til slutt.

[email protected]