Hjem Nyheter Viken med bakkeklaring i Vikersund

Viken med bakkeklaring i Vikersund

I hoppbakke-prosjektet i Vikersund Hoppsenter i Modum har fylkeskommunen de fire siste årene samarbeidet?med Stiftelsen Vikersund Hoppsenter, Buskerud?videregående skole,?BetonmastHæhre,?UngInvest?AIB, NAV Modum, Tess?og KIWI.

Samarbeidet mellom det offentlige og private har gått ut på å finne alternative opplæringsløsninger/arbeidspraksis for ungdom i regionene som har behov for mer praksisrettet opplæring.

– Vi er opptatt av at hver enkelt ungdom skal få opplæring som fører fram til et passende yrke, og til yrker som arbeidslivet etterspør og har behov for, sier fylkesordfører Roger Ryberg (Ap).

I slutten av mai møtte Ryberg og fylkesråd for finans og administrasjon i Viken, Halvard Ingebrigtsen (Ap), representanter for Vikersund Hoppsenter i hoppbakken.

– Etter 13 år i bemanningsbransjen ser jeg fort at skoleprosjektet her i Vikersund er et helt unikt prosjekt, sier den tidligere storhopperen Per Bergerud, som i dag er leder i Vikersundbakken.

Bergerud har mange års erfaring fra forsikring, finans og bemanning, samt vært styreleder i bemanningsbransjen NHO Service.

– Skoleprosjektet fanger opp dem som har falt utenfor det normale skolesystemet og får dem til å mestre og fungere i hverdagen på en fenomenal måte, sier Bergerud, som håper de får fortsette det gode arbeidet og at prosjektet nå kommer inn i mer faste rammer.

– Satsingen gjør så mye for ungdommene – og det blir ikke slutt denne type ungdommer – så derfor tror vi det er viktig å få kontinuitet i arbeidet og at det kommer faste bevilgninger i årene fremover, sier Bergerud.

Vikersund Idrettsforening, Modum kommune og Viken fylkeskommune står bak Stiftelsen Vikersund hoppsenter, som eier hoppsenteret.? 

Det er skapt en?opplæringsarena?innen?ulike fagområder?som fører ungdommene fram mot et yrke de kan stå i over tid, og samtidig får?både?anleggsbransjen, lokale snekkerfirmaer og mekanisk industri?tilgang til nødvendig arbeidskraft i et krevende marked.

Ungdommene vil få den kompetansen som bedriftene vet at de trenger.

Gode resultater basert på tre samhandlingsgrep? 

  • En virkelighetsnær?opplæringsarena?– ute på anlegg, ikke i klasserom eller verksteder på en skole. Mange av ungdommene har opplevd nederlag i tradisjonell skole. De får ny motivasjon når de får være, og lære, på en «ordentlig jobb»!?? 
  • Samarbeid om kompetanse: når lærere og bedriftens ansatte samarbeider, sikres at kompetansen ungdommene får er oppdatert og innfrir bedriftenes behov nå og fremover.? 
  • Samarbeid om utstyr: det er krevende for en skole å ha tidsmessig utstyr i alle fag til enhver tid, men i dette samarbeidet får ungdommene opplæring på de mest moderne maskinene og utstyret som?BetonmastHæhre?disponerer. Det er motiverende for ungdommene å få jobbe med topp moderne teknologi!?? 

[email protected]