Produksjon av Naturli-produkter hos Orkla i 2022. Foto: Bente Birkeland

9 av 10 velger norsk mat og drikke i butikken

En ny undersøkelse gjennomført av Respons Analyse/Tankesmien Agenda viser at et stort flertall bevisst velger norsk når de handler mat og drikke.

Tidligere undersøkelser har vist støtte til norsk matvareproduksjon. Denne undersøkelsen viser en tilsvarende sterk støtte til at mat og drikke skal pakkes og bearbeides i Norge. 8 av 10 respondenter ønsker at mer av det vi spiser og drikker skal være produsert, bearbeidet og pakket i Norge. Bare 1 av 10 gjør aldri et aktivt valg om å kjøpe norsk mat og drikke i butikken. Undersøkelsen viser også klart lavere tillit til arbeidsvilkårene i utenlandsk mat- og drikkevareproduksjon enn i Norge.

– Tallene viser en sterk støtte til norskprodusert mat og drikke. Mange velger norsk mat på grunn av kvaliteten og tryggheten i norske produkter, men også støtten til norske arbeidsplasser i næringen. Et organisert arbeidsliv med sterke fagforeninger virker å bidra, sier forfatter av notatet og rådgiver i Tankesmien Agenda, Axel Fjeldavli.

Notatet Fairtrade på norsk er skrevet av Tankesmien Agenda. Undersøkelsen i notatet er gjennomført av Respons Analyse med 1024 respondenter, i september 2023.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *