Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i mars 2014.
Med en omsetning på over 100 millioner i fjor, er det tydelig at Change of Scandinavia Norway har truffet et sultent marked: BH-er som virkelig passer!
Direktøren for Change of Scandinavia Norway heter Beate Higley (41) og bor på Åskollen. Arbeidsplassen hennes er et steinkast unna hjemmet, og der har hun seks ansatte i administrasjonen.
Aha-opplevelse
Change skapte store mediaoppslag da de gjennomførte en pressekampanje som viste at veldig mange kvinner bruker feil BH for noen år siden.
– Vi kjørte inn hundrevis av BH-er og inviterte pressen. I løpet av noen timer gjennomførte vi temmelig mange BH-tilpasninger, og mange journalister fikk en aha-opplevelse, sier Beate Higley.
Slik ble Change et kjent navn blant kvinner på undertøysjakt. Det var da kvinner så gjennom sine egne undertøysskuffer og fant ut at ingen av BH-ene ga den rette holdningen. Venninner sto med linjaler på ryggene til hverandre for å avgjøre om BH-en var for stor, og de bøyde seg ned og lot brystene falle ned i BH-skålen for å få den rette formen.
– Det som er unikt med Change, er at vi ikke bare selger BH-er – vi selger BH-er som er riktig tilpasset, sier Beate.
– I kjedene for øvrig har man ikke den ekspertisen, og vi har lagt oss midt mellom billigkjedene og de aller dyreste korsettsalongene. Changemerket suppleres av et mer eksklusivt et for de som ønsker mer luksus. Men for svært mange kvinner er det luksus bare det å finne en BH som passer og som gjør det en BH skal: Støtte og forme.
Størrelse K
Det finnes knapt en kvinne skapt som ikke passer inn i en av de over 100 størrelsene Change har.
– Vi har BH-skåler opptil størrelse K, og da er alle størrelsene i alle varianter av BH. Det skal altså godt gjøres ikke å finne en BH som passer, sier Beate Higley.
– Og kroppen forandrer seg jo gjennom livet. Changebutikkene har BH-er helt fra jentas første BH til eldre kvinner. Men det mest overraskende ved det norske markedet, er at salget av bikinier har tatt helt av. Det er tydeligvis vanskelig å finne badetøy som sitter som man ønsker. Og størrelsene gjelder også her – helt til K.
Undertøyet blir sydd i Shanghai. Det sendes til Danmark, hvor hovedkontoret er med sine 60 ansatte. Og derfra ut til butikker i Norge og til de andre landene Change har butikker.
Ekspansivt
Beate Higley har jobbet med undertøy i hele sitt yrkesaktive liv. Moren drev en undertøysbutikk på Liertoppen, og der begynte Beate å jobbe også.
– Jeg begynte på jusstudier på universitetet, men da jeg kom til fjerde avdelig, fant jeg ut at det var ikke dette jeg ville jobbe med. Nå har jeg jobbet i 23 år i denne bransjen, og jeg trives veldig godt, sier hun.
For to år siden flyttet Change of Scandinavia Norway fra Dølasletta på Tranby til Kniveveien på Åskollen. Da bodde hun allerede der sammen med mannen og deres to barn. Beate Higley kom i kontakt med Change of Scandinavia, og de ba henne være master franchise i Norge. Og for ganske nøyaktig åtte år siden ble Change of Scandinavia Norway etablert, og Beate ble direktør. Per i dag er det 35 butikker, og tre til startes før sommeren – to i Stavangerområdet, og en i Fredrikstad. Ytterligere flere butikker vurderes til høsten.
Change-kjeden eier en tredel av de 35 butikkene i Norge. Omsetningen på over 100 millioner er samlet for alle 35 butikkene.
– Det er viktig for oss at det er mennesker med lokalkjennskap som driver butikkene., sier Beate.
I Drammensområdet finnes Change på Magasinet og på Buskerud Storsenter.
Change gjør også stor suksess på nett.
– I løpet av kort tid har vi bygget opp en kundeklubb som har fått 200.000 medlemmer. Det er jo en temmelig stor andel av den kvinnelige befolkningen, sier Beate Higley.