Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i mai 2010.
Team Tour fyller 60 år i år, og feirer det med innkjøp av fire nye luksusbusser. Og sjefen sjøl, Jan Såtvedt, finner du stadig bak rattet.
Team Tour flytter fra St. Olavs gate til Øvre Eiker vei 1. august. Der har allerede de 12 bussene flyttet inn i garasjen, og snart følger hele kontoret og de ca 30 ansatte med.
– Vi fant ut at vi ville slå på stortromma da vil har jubileumsår i år. Dermed bestilte vi fire nye busser, den største ordren RSA i Drammen noensinne har hatt., sier Såtvedt. – Tidlig i vår dro vi på tur til Ulm i Tyskland sammen med sjåførene våre for å se på bussene, og vi fikk de høytidelig overlevert her i Drammen for en liten stund siden.
Ordren på fire busser var på 14 millioner kroner, men så regnes Setra-bussene som bussenes Rolls Royce.
Svensk do
Erling G. Lund grunnla Turbilkontoret Drammen i 1950. Selskapet hadde to egne busser. Det ble arrangert handleturer til Sverige allerede den gang, men også lengre utenlandsturer. I 1953 bygde Lund en buss med ekstra stort bagasjerom, fordi det var populært å handle toaletter og kjøkkenbenker i Sverige!
I 1975 solgte Lund selskapet til I/S Askerruten og Arvid Skogheim.
Parallelt med Lunds bedrifter drev Eiker Turist AS. Her startet man med lastebiler med krakker som seter og presenning til tak. I 1975 ble Eiker Turist overtatt av Askerruten.
Kvinnelig
Arvid Skogheim stiftet et nytt firma i 1977, Skogheim Reiser AS. Han hadde en buss, og drev med bussreiser i inn- og utland. Synnøve Fjeld overtok virksomheten på 80-tallet og drev videre på samme måte. Hun tok førerkort for buss, og ble noe så sjeldent som kvinnelig bussjåfør. På slutten av 80-tallet gikk hennes sønn Egil Fjeld inn i firmaet. Han skaffet til veie en 50 seters stor buss.
I 1995 solgte Synnøve Fjeld firmaet sitt til Team Tour, og jobbet selv der til hun fylte 70.
Alle disse mindre bussvirksomhetene ble til sammen Team Tour med Svein Rosenvinge som eier fra 1988.
25 år
Jan Såtvedt begynte i Askerruten i 1985 som sjåfør. I 1990 hadde han egen buss og firma, og etter hvert har han blitt eier av selskapet som eier Team Tour.
– Jeg kjører ennå, sier han på telefon fra bussen mens han har en pause. – Det er viktig å følge med hva som skjer, ha kontakt med kundene og finne ut hva de ønsker.
Han er samboer med en flyvertinne og har en sønn på sju år.
– Det blir en kabal hver uke, ja, medgir han.
Han hadde også gledet seg til å kjøre buss for tog denne sommeren, når NSB stenger togtrafikken. Men den gang ei, Team Tour ble underbydd av et busselskap fra vestlandet.
– Vi fikk derimot oppleve å kjøre buss for fly under askeskyene, sier han. – Det var en ny opplevelse!
Lengre turer
Trenden i bussturene er at de blir lengre. Team Tour arrangerer mange innenlandsturer med opplevelser innbakt.
– Vi arrangerer alt fra overnatting til opplevelser, sier Såtvedt. – Ferdige turer har vi, blant annet allsang på grensen og flor og fjæreturer til Vestlandet. Og foreninger, firmaer og andre bestiller gjerne turer hos oss, og da kan de gå hvor som helst i landet – eller utlandet.
– Turene blir gjerne lengre når det gjelder shopping også. Før gikk det nærmest i skytteltrafikk til Danmark med nordmenn som skulle spare noen kroner, nå er det lengre turer til Polen eller andre land hvor prisene fortsatt er lave, sier Såtvedt. – Og da blir det gjerne flere opplevelser underveis.
Internett
Det er lenge siden bussene var lastebiler med krakker og presenning. I det hele tatt er det lite som minner om det, når bussene har vendbare seter, aircondition, dvd, toalett, kjøkken og mulighet for trådløst internett.
– Det skal være behagelig, for vi konkurrerer jo i et marked hvor reising skal gå fort og smertefritt, sier Såtvedt. – Mange liker å oppleve veien og det som er langs den.
Selv om Team Tour allerede har feiret seg selv med fire nye busser, skal de ha en større markering når de flytter inn i de nye lokalene på Gulskogen i august.