Denne artikkelen sto på trykk i Byavisa Drammen i november 2010.
I morgen er det stor åpning på Gulskogen senter. Totalt 125 butikker skal utgjøre den største handelsdestinasjonen i Buskerud.
Mange av butikkene som er på plass i den nye delen, er nye for drammenserne. De som kommer er Panduro, Sbarro, Datakjeden, Spekemat 1, Lyst På, Cmyk, Home & Cottage, Kremmerhuset, Olive Tree, Noa Noa, Zizzy, Søstrene Grene, Kule Klær og Gina Tricot, i tillegg til de mer kjente Jernia, Brio, Moriss, JC, SpecSavers, Kitch’n, Skogstad, Skoringen, Bianco, Tilbords, McDonalds, KIWI, Match og Frost. Helt nye konsepter i Skandinavia etableres først på Gulskogen; Howards Storage World og Goelia female fashion.
Den dårligste nyheten for spesielt kvinner er at Gina Tricot ikke åpner før 1. mars.
2,5 millioner kunder
Visjonen er å skape den mest inspirerende shoppingdestinasjonen i regionen. De har lagt stor vekt på å holde et høyt kvalitetsnivå, både på selve bygningsmassen, miljøapsektet, fasader, interiør og designelementer. Det totale handelsarealet er på 55.000 kvadrat fordelt på 125 butikker med til sammen rundt 1.000 mennesker i arbeid.
Gjennom året skal mellom to og tre millioner mennesker bruke penger på Gulskogen senter, og omsetningen for 2010 er estimert til 900 millioner kroner. Nedslagsfeltet for Gulskogen senter rommer 170.000 mennesker, og dette antallet er i sterk vekst. SSB anslår en økning på 34 prosent.
Miljøaspektet
Senteret ble miljøfyrtårnsertifisert tidligere i år sammen med ni leietakere. De er medlem av Svanens innkjøperklubb som stiller krav til miljøvennlige innkjøp. Hittil har de oppnådd en kildesorteringsgrad på 71 prosent, og den innkjøpte strømmen kommer fra fornybare kilder. Den biten strøm de sparer på energireduserende tiltak er nok til årlig forbruk i 150 eneboliger.
En viktig inspirasjonskilde for senterets profil og utsmykning er hentet fra nærområdet og Gulskogen Gård, en elegant herregård fra 1800-tallet med en frodig, storslått hage. Gulskogens innganger ”Vann”, ”Blomst” og ”Påfugl” er basert på gårdens hovedattraksjoner. Gjennom hele senteret finner man grafiske elementer med inspirasjon fra nærområdet.
For å få frem en naturlig atmosfære har senteret vektlagt inspirerende og trivelige rekreasjonsområder, både innendørs og utendørs, samt hvilesoner og møteplasser med fontener og naturelementer.
Trafikken
Allerede nå før den store åpningen i morgen, er det kø, kø og atter kø. Det synes håpløst å finne parkeringsplass, og senterledelsen gjør hva de kan for å bedre situasjonen.
– Vi har vektere som dirigerer trafikken til ledige plasser, og vi har gitt de ansatte beskjed om at de ikke lenger kan parkere i femte etasje på parkeringshuset. Vi må gi de plassene til kundene, sier Stine Søsveen, senterleder.
– I tillegg lager vi en midlertidig parkeringsplass på siden langs senteret med plass til 200 biler.
– Men vi oppfordrer både ansatte og kundene til å bruke offentlig kommunikasjon, dersom det er mulig, sier senterlederen.
Vinn bil
På lørdag slår Gulskogen senter på stortomma og trekker ut en heldig vinner som får en splitter ny Renault Megane Combi i forbindelse med åpningen. Det skal også arrangeres et rebusløp for barn, og det heldige barnet som vinner skal få lov til å gå berserk i leketøysbutikken i ett minutt – samle sammen alt han eller hun klarer å få med seg.