For 17. året på rad kårer Posten og Bring de aller beste nettbutikkene i Norge. Over 1300 nominerte nettbutikker er blitt silt ned til ni finalister – og vinnerne avsløres 15. februar.
Nytt av året er at det er tre kategorier med tre finalister. Alle nettbutikkene er blitt utsatt for omfattende testing på kjøp, kundeopplevelse og returer. Totalt sto juryen igjen med 17 nettbutikker som ble testet under årets mest hektiske tid – Black Friday og julehandelen.
– Totalt fikk vi inn nominasjoner på over 1300 unike nettbutikker. De som nå er finalister, er svært gode i hvert sitt segment. Det som gleder oss mest er at vi ser nettbutikkene tar store steg hvert eneste år på kundeopplevelse, sier juryleder Kristin Dahl Hoffmann.
Dette er finalistene:
Omsetning under 50 millioner kroner:
- Linda Johansen
- Hippi Grace
- Supernerds
Omsetning 50-500 millioner kroner:
- Care of Carl
- Carlings
- Apotera
Omsetning over 500 millioner kroner
- Oda
- Fjellsport
- Get Inspired
Finalistene i hver kategori går nå inn i en finalerunde med juryen, der de selv skal forsøke å overbevise om at de er «Norges beste nettbutikk».
– Norske nettbutikker bør se til finalistene for inspirasjon. De har forståelse for kundebehov og lidenskapen deres for produktene de selger er lett å se. Grunnen til at vi nå innfører en ny kategori, er at vi så mange nettbutikker i midtsjiktet som dessverre falt av i kampen mot de absolutt største. Derfor ønsket vi å ha disse med i år, fortsetter juryleder Hoffmann.
Selve kåringen av Årets Nettbutikk blir gjort 15. februar på Sentralen i Oslo.
- Posten og Bring har siden 2005 kåret Årets Nettbutikk i Norge.
- Juryen består Arnulf Refnes, CEO og co-founder av Naardic.no, Monica Solberg, Head of ExperimentationaI Finn, Roy-André Tollefsen, Head of eCommerce I Flow Solutions, Torkel Johannessen, CEO Pearl Convert, Ingvild Moen, Digital Advisor Social Media og gründer Resonate AS, Kristin Dahl Hoffmann, juryleder og direktør Marketing E-handel og Logistikk i Posten Norge
- I årets konkurranse ble over 1300 nettbutikker nominert til prisen.
- Siden i fjor sommer har Bring og juryen arbeidet med å teste de over 1300 nominerte nettbutikkene. Siden er disse silt ut og juryen satt igjen med 157 nettbutikker som de testet grundig.
- Juryen har vurdert butikkene i fire hovedkriterier. Kjøpsopplevelse, forretningsmodell, innovasjon og markedsføring.