Elbiler går mellom fire og 32 prosent kortere vinterstid enn om sommeren, viser NAF og Motors omfattende tester. – Mange elbileiere er skuffet over rekkevidden bilen deres har om vinteren, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Bedre informasjon om faktisk rekkevidde vinterstid er viktig for å gjøre elbilkjøperne tryggere på bilenes egenskaper. I en ny undersøkelse svarer 45 prosent av elbilistene at de er skuffet over bilens rekkevidde om vinteren.
Onsdag 1. februar tar NAF og Motor med seg 30 av de nyeste og viktigste elbilmodellene i Norge ut på test under tøffe vinterforhold. Dette er fjerde gang verdens største elbiltest vinterversjonen gjennomføres.
– Vi vil gi et ærlig svar på hvilke elbiler som leverer nærmest den rekkevidden de lover. Det er viktig for alle som kjører elbil – og det begynner å bli veldig mange, sier Sødal. – Bare i fjor kom det nesten 140 000 nye elbiler på veiene. Mange ferske elbilister får seg en overraskelse vinterstid, sier han.
Ingen innfridde på rekkevidde
I NAFs test er det den reelle rekkevidden som testes, når bilene kjøres tomme for strøm et sted på vei fra Oslo sentrum, gjennom Gudbrandsdalen, over Dovrefjell og mot Venabygdsfjellet.
– Resultatene kan påvirke valget til mange av de 154.000 nordmennene som forventes å kjøpe ny bil i år, sier Sødal.
I fjorårets vintertest var det ikke én eneste av elbilene i testen som gikk så langt som den offisielle rekkevidden oppgir.
– De beste bilene er de mest ærlige bilene. I elbiltesten vår handler det ikke om å kjøre lengst, men komme nærmest oppgitt rekkevidde, sier Sødal. – Også i år venter vi et stort sprik i hvor nær bilene kommer det produsentene oppgir.
Kjøper ikke elbil på grunn av vinterrekkevidden
I elbiltesten NAF El Prix konkurrerer elbilene mot seg selv og rekkevidden produsenten oppgir i sin markedsføring – den såkalte WLTP-rekkevidden.
– For mange er rekkevidde det første de ser på når de velger elbil. Og på vinterstid kan du risikere å tape store deler av kapasiteten. Dette skaper usikkerhet hos folk, sier Sødal.
En ny undersøkelse Norstat har gjort for NAF viser at hele 45 prosent av elbilistene er skuffet over bilens rekkevidde vinterstid. Blant de som ikke har elbil i dag, oppgir hele 22 prosent at dårlig rekkevidde om vinteren, er en av grunnene til at de ikke vil ha elbil neste gang de bytter bil.
Kinesisk rekord
I årets vintertest er det rekordmange kinesiske elbiler, noe som gjenspeiler den økte markedsandelen kinesiske bilprodusenter fikk i Norge i fjor. I 2022 hadde de kinesiske bilprodusentene en samlet markedsandel på 9,8 prosent, ifølge OFV. Det er nær en dobling fra 2021.
Bilmerker som JAC, Voyah, BYD og Hongqi er nok fremdeles noe ukjente for mange, og det er knyttet stor spenning til hvordan de kinesiske elbilmodellene presterer i vinterens El Prix.
Dette er testruta
Elbilene starter i Oslo, kjører riksvei 4 til Gjøvik, og videre nordover E6 til Hjerkinn. Fra Hjerkinn kjører bilene via Folldal og over Venabygdsfjellet. Elbilene som kommer seg over fjellet fortsetter nordover på E6 fra Ringebu igjen.
Dette er elbilene i vinterens NAF El Prix:
- BMW i4 e-drive 40
- BMW i7
- BMW iX1
- BYD Atto3
- BYD Han
- Hongqi e-HS9
- Hyundai Ioniq 5 4WD
- JAC e-JS4
- Kia EV6 GT
- Kia Niro EV
- Maxus Euniq6
- Mercedes-Benz EQB 250
- Mercedes-Benz EQE 300
- MG4
- MG Marvel
- MG5
- MG ZS EV LR
- NIO ET7
- Nissan Ariya 2WD
- Renault Megane
- Skoda Enyaq Coupe RS
- Tesla Model S Standard
- Tesla Model X Plaid
- Tesla Model Y 2WD
- Toyota bZ4X 2WD
- Volkswagen ID Buzz
- Volkswagen ID.5 GTX
- Voyah Free