─Det lille batteriet i elbilene skapte utfordringer, men ikke hovedbatteriet, sier testansvarlig Ståle Frydenlund etter å ha testet fem elbiler kjølt ned til 40 minusgrader. Konklusjonen er at elbiler greier seg fint i sprengkulde.
Under årets vintertest ble 2.200 km tilbakelagt i vekslende vintervær fra Tromsø til Mounio i Nord-Finland, og hjem igjen via Kiruna, Narvik, Mo i Rana og Namsos til Oslo.
Temperaturen langs veien gikk aldri lenger ned enn til -15, og som forventet skapte det aldri problemer for bilene. Derfor ble årets testbiler plassert i ekstrem kulde over natta for å se hvor raskt de ble varme og klare til kjøring igjen.
─ Selv om 40 minus ikke er hverdagskost, kan det bli så kaldt enkelte vinterdager – på steder som Tynset, Folldal, Kautokeino og Røros. Skikkelig kulde er også grunnen noen oppgir som forklaring på at de ikke tør å kjøpe seg elbil.
På forhånd hadde testlederen en teori om at det lille 12V-batteriet kunne skape problemer i denne ekstreme øvelsen. Det viste seg å stemme, men noen greide seg mye bedre enn andre.
Renault Megane E-Tech og BMW iX1 leverte klart best
─ Både Renault Megane E-Tech og BMW iX1 maktet å våkne, få frontrutene isfrie, fikse akseptabel kupévarme og deretter kjøre ut av kuldekamrene, forklarer Ståle Frydenlund.
Oppvarmingen ble gjennomført i løpet av 15 minutter mens kupétemperaturen ble avlest.
─ BMW-en var iskald fram til vi hadde kjørt defrost i ti minutter og varmen for alvor slo inn. Megane E-Tech varmet fra et tidligere tidspunkt, og ble også varmest innvendig i løpet av kvarteret.
Mye tyder på at det lille batteriet i Renaulten fikk vedlikeholdslading fra hovedbatteriet i løpet av natta, mens øvrige ikke fikk det.
De neste to plassene går til Kia Niro EV og Nissan Ariya
─ Både Kia Niro og Nissan Ariya ønsket oss først velkommen, med lys og tilgang til kupeene, forklarer Ståle Frydenlund. Ingen av de kom i mål i denne øvelsen.
Likevel mener han Niro EV trekker det lengste strået, også fordi senere undersøkelser viste at den hadde hatt noe lavere temperatur i kuldekammeret enn de andre.
─ Faktisk prøvde Niro å varme opp kupeen i 11 minutter før det gikk i svart, mens Ariya holdt i fire minutter. Ariya hadde litt lavere spenning på 12V-batteriet ved start, forteller Frydenlund
12V-battereiet i MG4 falt til kritisk lav spenning i denne testen. Det hadde også lavest kapasitet av samtlige i utgangspunktet. MG4 sperret også hovedbatteriet da temperaturen falt under -40.
─Sistnevnte er naturligvis forståelig, dersom alternativet er varig skade, sier Frydenlund.
Lurt å sjekke størrelsen på 12V-batteriet
─ Det er 12V-batteriet som skaper trøbbel. For elbilister er det lurt å sjekke kapasiteten, slik at du har litt å gå på når det er skikkelig kaldt. MG4 hadde det minste 12V-batteriet i denne testen, med 45 amperetimer (Ah), mens Kia Niro og BMW iX1 i utgangspunktet hadde mest (60Ah). Det kan utgjøre en viktig forskjell vinterstid.
Testansvarlig Frydenlund understreker at forutsetningene for testen var ekstreme, både ved at det var så kaldt og at bilene skulle varmes kjapt opp i tillegg til å bruke setevarme.
─ Det er større sjanse for å få start på en elbil enn en fossilbil, når det er så kaldt som i denne testen, sier Ståle Frydenlund. Elbilenes 12V-batterier trenger ikke levere til gløding og startmotor som skal trekke i gang en dieselmotor.
─ Men det er likevel grunn til å vedlikeholdslade 12V-batteriet i elbilen dersom du kjører hyppige og korte turer i svært kaldt vær, avslutter Frydenlund.